جلوی بورس بازی زمین را می‌گیریم

گروه صنعت و معدن - در سال گذشته برخورد با پدیده بورس بازی زمین را شروع کرده‌ایم و برنامه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی این است که امسال نیز با این موضوع برخورد کند. امیررضا واعظ آشتیانی، معاون وزیر صنایع و معادن و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی روز گذشته در نشست مطبوعاتی با بیان این مطلب گفت: برنامه سازمان صنایع کوچک این است که کلیه زمین‌هایی که در دست افراد سودجو است را پس بگیرد و در اختیار افرادی که علاقه‌مند به بخش صنعت و تولید هستند، قرار دهد. وی در عین حال اشاره‌ای به آمارهای بورس بازی زمین نکرد.

نرخ زمین

آشتیانی درباره ثابت نگه داشتن نرخ زمین در شهرک‌های صنعتی اظهار داشت: در راستای سیاست‌های دولت که توجه به مناطق محروم است امسال قیمت زمین شهرک‌های صنعتی در مناطق محروم را ثابت نگه می‌داریم.

البته این موضوع برای شهرهای تهران، اصفهان، تبریز و مشهد مستثنا بوده و تعیین قیمت این شهرها براساس فرمولی است که از گذشته وجود داشته است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درباره آسیب‌شناسی صنایع کوچک گفت: در ابتدا قرار بود برای رفع مشکلات اقتصادی صنایع کوچک، بانکی ایجاد شود و با نشستی که با مدیر عامل بانک صنعت و معدن داشتیم این موضوع منتفی شد.

در حال حاضر با تدابیری که اندیشیده شده، قرار است بخشی از بودجه بانک صنعت و معدن به صنایع کوچک اختصاص پیدا کند که البته این موضوع فعلا در مرحله کارشناسی قرار دارد.

آشتیانی در مورد تعداد واحدهای به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌های صنعتی گفت: در سال ۸۵، ۱۶۷۹ واحد به بهره‌برداری رسید که این میزان در سال ۸۶ به ۲۳۹۴ واحد رسید. این رقم رشد ۴۳درصدی واحدهای جدید را نشان می‌دهد.

وی افزود: با بهره‌برداری از واحدهای صنعتی در سال ۸۵ برای ۳۴هزار و ۲۴۵ نفر ایجاد شغل شد که این میزان در سال ۸۶ به ۴۴هزار و ۳۵۵ نفر رسید. بنابراین در زمینه ایجاد شغل رشد ۳۰درصدی را شاهد بوده‌ایم.وی همچنین میانگین اشتغال هر واحد را ۱۹ نفر عنوان کرد و گفت: این میانگین نشان می‌دهد که در بخش واحدهای به بهره‌برداری رسیده شرایط خوبی از لحاظ اشتغال داشته‌ایم.

مشوق‌ها برای سرمایه‌گذاران

آشتیانی در مورد مشوق‌های پیش‌بینی شده برای بخش تولید و سرمایه‌گذاری گفت: هر کس زمینی را برای فعالیت تولیدی در اختیار بگیرد و ظرف یک سال به تولید برسد، درصدی از قیمت زمین را به وی تخفیف می‌دهیم. همچنین کسانی که ظرفیت تولید را به ۸۵درصد ظرفیت اسمی طی دو سال متوالی برسانند،شامل تخفیف خواهند شد.معاون وزیر صنایع در مورد تولید بدون کارخانه گفت: در صورت تحقق این امر آحاد مردم می‌توانند در تولید نقش داشته باشند و هر فردی علاوه بر مصرف‌کننده، تولید‌کننده هم باشد. در این راستا ما انتظار داریم کارشناسانی که در این زمینه کار کرده‌اند ما را در جهت تحقق این امر حمایت کنند.وی در مورد استقبال سرمایه‌گذاران از شهرک‌های صنعتی گفت: افق دید ما برای ایجاد شهرک‌های صنعتی ۱۰ ساله است، اما ما شاهد آن هستیم که تعداد قابل توجهی از شهرک‌ها تا ۵ - ۴ سال دیگر تکمیل می‌شوند که این نشان‌دهنده استقبال از این شهرک‌ها است.