به گزارش روابط عمومی شرکت نفت‌و‌گاز پارس با توافق و هماهنگی حاصله بین شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز ایران عملیات اجرایی تمامی بخش‌های سکوهای دریایی میدان گازی پارس‌جنوبی به شرکت نفت‌و‌گاز پارس محول شد. براساس این گزارش، در نشست مشترک شرکت نفت‌و‌گاز پارس به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی به نمایندگی از شرکت ملی گاز ایران تحویل و تحول سکوهای فاز یک و فازهای ۲ و ۳ میدان گازی پارس‌جنوبی، همچنین کلیه عملیات اجرایی خطوط لوله زیر دریایی، خطوط لوله کریدور جنوبی در بخش خشکی تا سیلابه گیر پالایشگاه‌های این فازها، مابین شرکت ملی گاز ایران و شرکت نفت‌و‌گاز پارس‌ انجام شد.

طبق این گزارش با تحویل و تحول سکوهای دریایی و خطوط لوله زیردریا و خشکی فازهای پارس جنوبی، از این پس شرکت نفت و گاز پارس علاوه‌بر انجام و به پایان رسانیدن کلیه عملیات حفاری چاه‌های توصیفی و همچنین ساخت و نصب سکوها، پایه‌های سکو، مشعل‌های دریایی و خطوط لوله زیر دریا و خشکی، کلیه مراحل عملیات بهره‌برداری از سکوهای دریایی را نیز تا آخرین مراحل آن یعنی انتقال گاز حاصله از محل چاه‌های سکو به پالایشگاه‌های بخش خشکی بر عهده خواهد داشت.

ادامه گزارش حاکی است، طبق این توافق شرکت نفت و گاز پارس، کلیه بخش‌های عملیات اجرایی سکوهای دریایی میدان گازی پارس‌جنوبی را از دریا تا پالایشگاه بخش خشکی تا زمان آغاز راه‌اندازی رسمی از پالایشگاه‌ها بر عهده داشته و پس از آغاز عملیات راه‌اندازی، بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها به شرکت ملی گاز ایران به عنوان بهره‌بردار اصلی واگذار خواهد گردید.

همچنین طبق این گزارش در کنار بهره‌برداری از سکوهای دریایی پارس‌جنوبی، کلیه خدمات موردنیاز مراحل اجرایی سکوهای دریایی از جمله کنترل و راهبرد سکوها، تامین قطعات و تجهیزات موردنیاز، تدارکات کالاهای لازم، عملیات نقل‌و‌انتقالات واحدهای لجستیک دریایی سکوها، خدمات بندری، گمرکی، سوخت‌رسانی، آبرسانی، IT و مخابرات سکوها، پشتیبانی کامل رفاهی و اقامتی پرسنل موردنظر نیز توسط شرکت نفت‌و‌گاز پارس و بخش مدیریت عملیات نفت و گاز این شرکت انجام می‌گردد. شرکت نفت‌و‌گاز پارس وظیفه توسعه میادین گازی پارس‌جنوبی، پارس شمالی، گلشن و فردوسی را بر عهده داشته و تاکنون فازهای یک تا پنج میدان گازی پارس‌جنوبی به بهره‌برداری رسیده و هر فاز سالانه بیش از ۳/۱میلیارد دلار درآمد عاید کشور می‌نماید.

در حال حاضر با پایان یافتن عملیات راه‌اندازی فازهای ۱ تا ۵ پارس جنوبی و فعالیت و تولید این فازها، بهره‌برداری کامل از این فازها برعهده شرکت ملی گاز ایران (مجتمع گازی پارس جنوبی) است.