7میلیارد دلار سرمایه‌گذاری طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه‌های داخلی

مجموع سرمایه‌گذاری لازم برای طرح‌های افزایش بنزین و کیفی‌سازی محصولات هفت پالایشگاه موجود در کشور هفت میلیارد دلار خواهد بود.

به گزارش ایسنا، امین‌اله اسکندری، مدیر امور پالایش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این مطلب اظهار کرد: با اصلاح کیفیت و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های موجود کشور تولید بنزین در سال ۱۳۹۱ حدود ۳۰‌میلیون لیتر در روز افزایش پیدا خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۰‌درصد بنزین مورد نیاز در داخل کشور تولید شود، خاطرنشان کرد: میزان تولید بنزین درسال گذشته معادل روزانه ۴۴‌میلیون لیتر بوده که امسال به ۶/۴۵میلیون لیتر در روز خواهد رسید؛ همچنین در بخش مصرف، از ابتدای امسال تاکنون متوسط مصرف بنزین روزانه ۶۶‌میلیون لیتر بوده است.

وی با بیان اینکه تعهد این شرکت در تولید گازوئیل سال ۱۳۸۷ معادل روزانه ۷۷‌میلیون لیتر است، تصریح کرد: البته مصرف از ابتدای امسال روزانه ۶/۸۶‌میلیون لیتر بود که ۸۹‌درصد گازوئیل مورد نیاز توسط پالایشگاه‌های داخلی تامین و مابقی وارد شد که به مصرف بخش حمل‌ونقل و نیروگاه‌ها می‌رسد.

اسکندری با تاکید بر اینکه تولید نفت سفید بیش از مصرف کشور است، یادآوری کرد: با توجه به اینکه نفت سفید و نفت گاز امکان تبدیل شدن به یکدیگر را دارند،‌ مازاد نفت سفید را برای تولید گازوئیل به کار می‌بریم.

وی میزان پالایش نفت خام را در ۹ پالایشگاه موجود در کشور روزانه ۶۵/۱میلیون بشکه اعلام و در خصوص طرح‌های توسعه‌ای، افزایش ظرفیت و کیفی سازی هفت پالایشگاه کشور تصریح کرد: در پالایشگاه آبادان طرح ارتقای کیفیت بنزین و افزایش ظرفیت تولید بنزین در برنامه است. این پروژه حدود ۴۳‌درصد پیشرفت دارد که از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و تا پایان سال ۱۳۸۸ نیز تکمیل خواهد شد.

اسکندری به طرح افزایش ظرفیت پالایش پالایشگاه اراک از ۱۷۵ به ۲۵۰‌هزار بشکه اشاره و یادآوری کرد: این طرح در سال ۱۳۸۵ آغاز شده و امیدواریم در سال ۱۳۸۹ به پایان برسد که تاکنون حدود ۲۰‌درصد پیشرفت دارد.

مدیر امور پالایش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درخصوص طرح افزایش بنزین و کیفی سازی محصولات پالایشگاه اصفهان توضیح داد: این طرح از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و تا سال ۱۳۸۸ نهایی خواهد شد.

همچنین طرح افزایش ظرفیت پالایش نفت پالایشگاه بندرعباس از ۲۷۰ به ۳۲۰ هزار بشکه در جریان است و به این منظور دو واحد پالایش در بندرعباس وجود دارد که به تازگی افزایش ظرفیت واحد اول تکمیل و واحد سرویس شده است؛ همچنین واحد دوم در حال انجام مراحل پایانی عملیات است.

به گفته او طرح بنزین‌سازی و ارتقای کیفیت بنزین پالایشگاه تبریز و پالایشگاه تهران نیز درحال انجام است. از سوی دیگر در پالایشگاه لاوان علاوه‌بر افزایش ظرفیت ۵۰‌هزار بشکه، برنامه کیفی‌سازی محصولات نیز وجود دارد.