غلامحسین نوذری در گفت‌وگوی خود با فارس به بررسی وضعیت بازار جهانی نفت پرداخت و از موضوعاتی نظیر دبیر کلی ایران بر اوپک، ذخیره‌سازی سوخت زمستانی، توسعه فازهای پارس جنوبی، تمایل شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران و بورس نفت سخن گفت. هفت ماه از مسوولیت غلامحسین نوذری می‌گذرد، پس از چهار گزینه در آبان ماه سال گذشته توانست رای بالایی از مجلس کسب کند.

وی می‌گوید از هیچ نقدی ناراحت نشده و نخواهد شد و معتقد است، اگر نقد به جا باشد به آن هدیه داده و اگر بیجا هم باشد به آن احترام می‌گذارد. وزیر نفت همچنین معتقد است:نفت، جای کار بسیار دارد و جامعه هنوز شناخت لازم از نفت را ندارد. نوذری می‌گوید: افزایش تولید ۲۰۰‌هزار بشکه در سه سال اخیر در این دولت در شرایط سخت، ملموس نیست، جامعه به آن نگاه ندارد. اما اگر تاخیری در پمپ بنزین باشد، آن را می‌بیند و آن را مطرح می‌کند. وی در ادامه می گوید: ۲۸‌درصد GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور، نفت است و موتور محرکه اقتصاد کشور از نفت است. نوذری تاکید می‌کند: امروز هزینه‌ای که ما بابت انرژی هسته‌ای می‌دهیم فردا ملت‌های منطقه سود آن را خواهند برد، درست مانند هزینه‌هایی که درباره ملی شدن صنعت نفت پرداختیم. مبارزاتی صورت گرفت و تمام کشورها پس از ملی شدن نفت به سمت بیداری حرکت کردند. وی در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت افزایش تولید جهانی نفت خام اوپک وجود دارد؟ گفت: در حال حاضر اعضای اوپک از تمام ظرفیت خود استفاده کرده و نفت خود را عرضه می‌کنند.

نوذری گفت: عاقلانه نیست با نفت ۱۲۶ دلار کسی نفت داشته باشد و آن را عرضه نکند. وی درباره زمان توقف روند افزایش جهانی قیمت نفت گفت: تا زمانی که وضعیت کاهش ارزش دلار ادامه دارد، افزایش قیمت نفت هم ادامه خواهد داشت. به نظر من نفت گران نمی‌شود، دلار ارزان می‌شود.

وزیر نفت در این باره که آیا سایر اعضای اوپک هم نفت خود را به غیر دلار معامله می‌کنند، گفت: برخی از کشورها معاملات نفت خام را به ارزی غیر از دلار انجام می‌دهند و البته بلافاصله هم به دلار تبدیل می‌کنند و غیر از عربستان که هم به دلار نفت خود را می‌فروشد و هم به دلار نگهداری می‌کند.

چینی‌ها بعد از المپیک به تهران می‌آیند

وزیر نفت درخصوص حضور چینی‌ها در توسعه میدان یادآوران گفت: هم اکنون مین‌روبی این میدان آغاز شده و با وجود اینکه به طور مداوم برای شرکت در توسعه این میدان ابراز علاقه می‌کنند، استنباط ما این است که تا پایان المپیک شرکت «سینوک» برای یادآوران احتیاط می‌کند.

تحریم به ما قوت داده

وی درباره تاثیر تحریم بر فعالیت‌های نفتی گفت: تحریم قوت ما را در تولید روزمره بیشتر کرده است و دلیل آن همین افزایش تولید ۲۰۰‌هزار بشکه‌ای در سه سال اخیر است. نوذری همچنین درباره تامین و صادرات گاز گفت: تلاش می‌کنیم امسال گاز بیشتری به ترکیه منتقل کنیم و گاز ترکیه قطع نشود. وی افزود: اگر مصرف بهینه شود و مردم رعایت کنند تولید ۵۰۰‌میلیون مترمکعب گاز باید پاسخگوی هر شرایطی باشد. نوذری تصریح کرد: با ترکمنستان برای واردات گاز در سال ۲۰۰۸ مشکل را حل کرده‌ایم و برای تامین گاز مورد نیاز سال ۲۰۰۹ نیز در حال مذاکره هستیم. وی تاکید کرد: بخشی از تامین گاز مورد نیاز دست ما است و بخشی دیگر دست طبیعت است و البته باید مصرف گاز بهینه شود. در سفر همدان دیدم یک نفر در روستا ۳۷۰۰ مترمکعب گاز مصرف کرده بود.

وی تاکید کرد: این میزان انرژی مصرف کردن در هیچ جای دنیا نیست و باید مدیریت شود. وزیر نفت در پاسخ به این سوال که چرا ایران در اوپک دبیرکل نداشته گفت: نباید تردید داشت که برخی از کشورها حتی در منطقه اصلا حاضر نیستند رشد و یا حضور ایران در این عرصه را جدی بگیرد و طبق اساسنامه اوپک باید برای کسب مقام دبیر کلی اتفاق نظر وجود داشته باشد و اگر یک کشور هم مخالفت کند امکان دبیرکل شدن وجود ندارد.

گفت‌وگو از: زیبا اسماعیلی