گروه صنعت و معدن- ظرفیت تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی شده در معدن سنگان دو برابر شد.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد با اعلام این خبر اظهار داشت: تاکنون ظرفیت تولید این ماده معدنی در سنگان ۸۰۰هزار تن بود که با افتتاح خط جدید، ظرفیت تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی شده به ۵/۱ تا ۶/۱میلیون تن افزایش یافت. محمد رحیم رستی که در بازدید رییس هیات عامل ایمیدرو از طرح‌های سنگ‌آهن سنگان سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: هم اینک طرح فوق آماده راه‌اندازی است. وی همچنین از پیشرفت ۴۰درصدی پروژه تولید گندله خبر داد و افزود: مجموعه هزینه‌های دو طرح فوق به ۳۲۰میلیون دلار می‌رسد.

روانبخش امیری مجری طرح تجهیز معادن سنگ نیز گفت: در سال‌جاری در نظر داریم ۲/۱میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده تولید کنیم. وی تولید سال گذشته را ۸۲۰هزار تن اعلام کرد که ۴۷درصد بیش از رقم سال ۸۵ بوده است.

طرح‌های جدید فولاد خراسان

از سوی دیگر معاون وزیر صنایع و معادن بازدیدی از فولاد خراسان طرح‌های در دست اجرای آن مجتمع انجام داد. به گفته لطیف دشت‌بزرگی مدیرعامل فولاد خراسان آن شرکت قرار است تا سال ۱۳۹۰ به ظرفیت تولید ۶/۲میلیون تن کنسانتره، ۵/۲میلیون تن گندله، ۶/۱میلیون تن آهن اسفنجی و ۶/۱میلیون تن فولاد خام دست یابد. این شرکت تاکنون تنها در تولید فولاد خام و محصولات نوردی فعالیت می‌کرده است.

فولاد خراسان در حال حاضر ۲طرح احیای مستقیم (هر کدام به ظرفیت ۸۰۰هزار تن) در دست اجرا دارد که به ترتیب به پیشرفت ۶۲ و ۴۶درصدی رسیده‌اند. احمدعلی هراتی‌نیک، در این باره گفت: فولادخراسان تا انتهای سال باید یکی از واحدهای احیای مستقیم را به اتمام برساند و آماده تولید کند. پیمانکاران طرح نیز اظهار داشتند از ابتدای خرداد با افزایش شیفت کاری و تعداد نیروهای انسانی، سرعت اجرا را افزایش ‌دهیم.

فولاد قائنات

معاون وزیر صنایع و معادن همچنین بازدیدهایی از دو طرح استانی قائنات (خراسان جنوبی) و سبزوار (خراسان رضوی) انجام داد. طرح قائنات در بخش احیای مستقیم به پیشرفت ۱۲درصدی دست یافته است و بخش فولادسازی نیز در مرحله فونداسیون کوره قرار دارد.

به گفته احمد محمودی مجری طرح یک میلیون تنی قائنات، تاکنون سفارش تجهیزات داخلی این طرح داده شده است.در حال حاضر طرح یک‌میلیون تن فولاد سبزوار نیز به پیشرفت ۷درصدی در احیای مستقیم دست یافته است. محمدهادی همت مجری این طرح در این باره اظهار داشت: از انتهای خرداد ماه حجم کاری در بخش ساختمانی و نیز فونداسیون طرح‌ها، افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.