با قانون ۵۱درصد استفاده از توان داخلی، لازم است حدود ۳۰۰میلیارد دلار در رابطه با ساخت داخل تخصیص داده شود.

غلام‌حسین نوذری، وزیر نفت، اظهار کرد: برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۵۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که ۳۸۰۰میلیارد دلار بازگشت سرمایه خواهد داشت. به این ترتیب با قانون ۵۱‌درصد استفاده از توان داخلی لازم است حدود ۳۰۰‌میلیارد دلار در رابطه با ساخت داخل تخصیص داده شود که منجر به افزایش ظرفیت سازندگان داخلی و تقویت پیمانکاران خواهد شد. وی افزود: تا دو دهه آینده حدود ۷۰‌درصد از تقاضای نفت جهان به سمت خاورمیانه و به ویژه ایران و همچنین حوزه دریای خزر سوق پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر در حال حاضر کشورهای خاورمیانه یا در اشغال نظامی غرب هستند یا پایگاه آنها محسوب می‌شوند که به این ترتیب نقش ایران به عنوان دومین تولیدکننده اوپک و دومین دارنده ذخایر نفت (درجا) و گاز در جهان بسیار موثر خواهد بود.

وی با تاکید بر این‌که شفاف نبودن شرح کار قراردادها مهم‌ترین مشکل همه قراردادهایی است که به نوعی با مشکل مواجه شده‌اند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی قراردادها با مشکل مواجه هستند که از ابتدا ابلاغیه یا اصلاحیه برای آنها صادرشده بود. به این ترتیب شیوه مدیریت در تهیه اسناد مناقصه، ایجاد فضای مطلوب برای حضور وسیع پیمانکاران و مذاکرات شفاف در امضای یک قرارداد بسیار مهم و اساسی است.

نوذری ادامه داد: از سوی دیگر منظور از صرفه‌جویی در هزینه‌ها هیچ‌گاه کاهش مقدار اضافه‌کار یا پاداش کار کارکنان نیست، بلکه برنامه‌ریزی دقیق قبل از اجرای عملیات و تعمیرات به موقع واحدها می‌تواند موجب صرفه‌جویی زیاد شود.

وی با اشاره به این‌که امسال انقلاب اسلامی ۳۰ ساله می‌شود و بر اساس تاکید دولت قرار است هر وزارتخانه ۳۰ پروژه خود را که امسال به بهره‌برداری می‌رسد، معرفی کند، توضیح داد: این در حالی است که وزارت نفت حدود ۱۰۰ پروژه را که تا پایان سال قابل بهره‌برداری هستند، معرفی کرده است.

نوذری با تاکید بر این‌که مدیریت جز با پذیرفتن ریسک رشد نمی‌کند، تصریح کرد: شرط اصلی، اعتماد به افراد است؛ به گونه‌ای که باید در همه مسائل به کارکنان اعتماد کنیم تا آنها نیز متقابلا به ما اعتماد کنند و از خطاهای کوچک آنها بگذریم. البته استثنای این گذشت در خصوص مسائل ایمنی است که می‌تواند نتایج بدی به بار آورد. وزیر نفت با اشاره به بزرگداشت مقام شهدا و بسیجیان توضیح داد: در این راستا دستور داده شده همه فرزندان شهدا که به صورت پیمانکاری در صنعت نفت حضور دارند، رسمی شوند.