وزارت نیرو برای یک دوره خشک دوساله برنامه‌ریزی می‌کند. به گزارش ایسنا محمد احمدیان، معاون وزیر نیرو، در نشست خبری با خبرنگاران در مورد تولید نیروگاه‌های برق گفت: متاسفانه به دلیل شرایط بارندگی و محدودیت آب پشت سدها میزان تولید نیروگاه‌های برقی آب محدود شده است و با توجه به این موضوع وزارت نیرو برای یک دور خشک دوساله برنامه‌ریزی می‌کند. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در روزهای اوج مصرف برق در فصل تابستان کمتر از ۱۰۰۰مگاوات از ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق آبی بتوانیم استفاده کنیم. به این ترتیب در ساعات مختلف شبانه روز نسبت به سال گذشته با سه تا چهار هزار مگاوات کمبود تولید در شبکه سراسری برق کشور روبه‌رو باشیم.

وی درباره برنامه‌های وزارت نیرو برای جبران این کمبود اظهار کرد: این وزارتخانه تمهیدات وسیعی را در نظر گرفته تا با اعمال صرفه‌جویی در مصرف برق ادارات دولتی و صنایع،‌ محدود کردن و کاهش روشنایی معابر و پارک‌ها و استفاده بیشتر از لامپ‌های کم‌مصرف بخشی از این کمبود را جبران کند.

وی درباره استفاده از لامپ‌های کم مصرف اظهار کرد: اعتباری که برای طرح توسعه لامپ‌های کم مصرف در بودجه ۸۷ در نظر گرفته شده است به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده و به یکصدمیلیارد تومان رسیده است. وزارت نیرو برنامه‌ای دارد که با همکاری تولیدکنندگان داخلی ۳۵ شعله لامپ با قیمت مناسب یارانه‌ای با کیفیت مناسب وارد بازار کند. معاون وزیر نیرو از تشکیل شدن کارگروهی از وزارت نیرو، بازرگانی، صنایع و معادن و معاونت برنامه‌ریزی راهبردی ریاست جمهوری خبر داد و افزود: این گروه قرار است میزان دقیق یارانه را مشخص کند تا لامپ‌های تولید داخلی، با قیمت مناسبی در بازار عرضه شود. به طوری که قیمت هر شعله لامپ کم مصرف برای مردم ۱۲۰۰ تومان تمام شود.

احمدیان در مورد تولید نیروگاه‌های برق آبی گفت: با توجه به کاهش آب پشت سدها ممکن است که خرداد و تیر ماه تولید برق نیروگاه‌های برق آبی به کمتر از ۱۰۰۰ مگاوات برسد. زیرا سدها علاوه بر تامین برق ما در تامین آب رودخانه پایین دست هم نقش مهمی دارند. لذا ناچاریم که مجموع ملاحظات برق و آب را با هم در نظر بگیریم و طبق برنامه‌ریزی میزان تولید در تابستان سال‌جاری را به حداقل ممکن برسانیم. معاون وزیر نیرو درباره واردات برق از کشورهای خارجی افزود: هماهنگی‌های لازم با کشورهای ارمنستان، ترکمنستان و آذربایجان برای وارد کردن برق تا اول ماه مه انجام شد. احمدیان درباره خاموشی در فصل تابستان افزود: در طول سال به علت مشکلاتی که در شبکه انتقال و توزیع ممکن است اتفاق بیافتد، در تابستان خاموشی داریم اما در حال حاضر به دلیل وضعیت نیروگاه‌های برق آبی پیش‌بینی می‌شود که تراز تولید و مصرف برق در تابستان منفی باشد و این برمی‌گردد به توفیق وزارت نیرو و همکاری مشترکان در برنامه‌های مدیریت مصرف.لذا اگر نتوانیم موفق عمل کنیم ممکن است در برخی ساعات شبانه‌روز با قطعی برق روبه‌رو شویم. معاون وزیر درباره افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها گفت: در سال ۱۳۸۶ طرح‌های توسعه نیروگاهی با پیشرفت مناسبی روبه‌رو بوده است، از شروع سال تا قبل از زمان اوج مصرف هم حدود ۵۰۰۰ مگا وات وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد. همچنین در ادامه سال، ‌طرح‌های نیروگاهی با سرمایه‌گذاری غیردولتی و نیروگاه‌هایی که احداث آنها توسط بخش دولتی شروع شده بود ادامه خواهند داشت.