گروه صنعت و معدن- تازه‌ترین گزارش نشریه معتبر «فوربس» نشان می‌دهد که شرکت سوئیسی «گلنکور اینترنشنال» با فروشی معادل ۶/۱۷۹ میلیارد دلار، شرکت استرالیایی «بی.اچ.پی بیلیتون» با فروش ۷/۷۱ میلیارد دلار و شرکت بریتانیایی «ریوتینتو» با فروش ۵/۶۰ میلیارد دلار در صدر بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی جهان قرار گرفته‌اند. از نظر میزان سودآوری شرکت‌ بی.اچ.پی بیلیتون با ۶/۲۳ میلیارد دلار سودآورترین شرکت معدنی جهان معرفی شده و دو شرکت واله برزیل با ۳/۲۰ میلیارد دلار و چاینا شنهوا انرژی با ۳/۷ میلیارد دلار، بزرگ‌ترین شرکت‌های این حوزه بوده‌اند. از نظر حجم دارایی‌ها نیز سه شرکت واله (۶/۱۲۷ میلیارد دلار)، ریوتینتو (۵/۱۱۹ میلیارد دلار) و بی.اچ.پی بیلیتون (۹/۱۰۲ میلیارد دلار) رده‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که از نظر ارزش بازار بی.اچ.پی (۵/۱۸۷ میلیارد دلار)، واله (۸/۱۲۶ میلیارد دلار) و ریوتینتو (۲/۱۱۰ میلیارد دلار) در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند.

برخی کارشناسان بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان را به دلیل ارزش بازار بسیار بالا شرکت بی.اچ.پی بیلیتون اعلام کرده‌اند. تعداد زیادی از شرکت‌های معدنی در بین دو هزار شرکت بزرگ دنیا قرار گرفته‌اند که در این بین چین با ۱۳ شرکت بیشترین تعداد شرکت‌های معدنی بزرگ را در جهان به خود اختصاص داده است.

یادآور می‌شود که تنها شرکت معدنی خاورمیانه حاضر در فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی جهان شرکت معدنکاری «سعودیا عربیا» با فروشی معادل ۴/۰ میلیارد دلار بوده است. در این فهرست دوهزار تایی نام هیچ شرکت ایرانی‌ای دیده نمی‌شود.