گروه سوخت و نیرو- مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه قرارداد صادرات گاز ایران به کشور عراق نهایی شده است، می‌گوید: علاوه بر آن، قرارداد صادرات گاز به دو کشور حوزه خلیج فارس و یک کشور اروپایی در دستور کار قرار دارد. جواد اوجی در حاشیه نخستین روز برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس قرارداد نهایی شده صادرات گاز به عراق، قرار است روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز ایران برای استفاده در نیروگاه بغداد «المنصوریه» و صنایع دیگر این کشور صادر شود.

وی با اشاره به اینکه خط لوله صادرات گاز ایران به عراق از خط لوله ششم سراسری گاز کشور انشعاب می‌یابد، اظهار کرد: مدت زمان اجرای این قرارداد که از سوی وزرای نفت و انرژی دو کشور امضا خواهد شد، ۵ ساله و تا دو دوره قابل تمدید است.

اوجی در مورد پیشرفت خط لوله صلح جهت صادرات گاز به پاکستان نیز اظهار کرد: ۱۲۰۰ کیلومتر از این خط لوله راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیده است و همچنین در ایران نیز احداث خط لوله‌ای به طول ۱۷۰ کیلومتر را از سال گذشته آغاز کرده‌ایم که تاکنون ۸۰ کیلومتر آن کانال زده شده و ۴۵ کیلومتر لوله‌گذاری شده است.

اوجی نسبت به تکمیل اجرای این طرح تا سال ۲۰۱۴ اطمینان داد و گفت: طرف پاکستانی از تامین‌کننده‌های مالی (فاینانسور‌های) چینی و روسی استفاده کرده و سه پیمانکار و لوله ساز داخلی نیز از طرف ایران به آنها معرفی شده است.

به گفته اوجی، طرح خط لوله صلح به طور جدی در حال اجرا بوده، به طوری که پاکستان از هم اکنون خواستار افزایش واردات گاز از ایران است.