گروه صنعت‌و معدن - رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی خواستار اقدام عاجل برای تعیین تکلیف بازار ارز و «تصمیم‌های قاطع‌تر و کامل‌تر» تیم اقتصادی کشور در این زمینه شد. مهدی فتح الله با ابراز نگرانی از وضعیت بازار ارز می‌گوید: این بازار را نمی‌توان همچون بازار میوه شب عید با ذخیره‌سازی و استفاده از ذخایر تنظیم کرد. با تزریق ارز در میان‌مدت و بلندمدت هم قادر به تنظیم بازار ارز نخواهیم بود و تنها می توان انفجار قیمت ارز را به تاخیر انداخت. به گفته فتح الله در سال گذشته با نقدی کردن یارانه‌ها در پی تخصیص بهینه‌تر منابع، تلاش شد تا قیمت آب،‌ برق، گاز و فرآورده‌های نفتی واقعی شوند، اما هنوز واقعی کردن قیمت ارز که تعیین کننده قیمت واردات،‌ صادرات و رقابت‌پذیری آنها در بازارهای داخلی و خارجی است، به طور جدی اجرایی نشده است.

وی در گفت‌و‌گو با «ایسنا» تصریح کرد: به نظر می‌رسد در تنظیم بازار ارز یک نکته مغفول مانده و آن اینکه بازار ارز را نمی‌توان همچون بازار میوه شب عید با ذخیره‌سازی و استفاده از ذخایر تنظیم کرد، زیرا بازار ارز برخلاف بازار میوه شب عید با فشارهای متراکم شده قبلی ناشی از رشد نقدینگی، تورم و تثبیت نرخ ارز روبه‌رو است.

به اعتقاد وی، اگر رشد نقدینگی و تورم کنترل نشود و تثبیت مصنوعی نرخ ارز و سود بانکی متوقف نشود، ‌تنظیم بازار ارز در بهترین حالت تنها در مقاطع کوتاه میسر خواهد بود و هرچه در اصلاح آن بیشتر تعلل شود، در آینده شوک‌های پردامنه‌تری را در بازار شاهد خواهیم بود.

فتح‌الله گفت: ارز لازم برای عرضه جهت تنظیم بازار عملا نامحدود است، چرا که حجم نقدینگی و امکان نقد کردن سپرده‌های بانکی و سهام شرکت‌ها و تبدیل آن به تقاضا برای ارز تقاضایی چندین برابر ذخایر ارزی کشور می‌تواند ایجاد کند.

وی تصریح کرد: با تزریق ارز در میان‌مدت و بلندمدت قادر به تنظیم بازار ارز نخواهیم بود و تنها می‌توان انفجار قیمت ارز را به تاخیر انداخت.

وی متذکر شد: آنچه که ضرورت دارد ابتدا تاکید بر کنترل تورم از طریق انضباط مالی و پولی است و در مرحله بعدی توجه به این نکته است که با وجود تورم در داخل، ثبات نسبی نرخ ارز با بهره‌گیری از منابع ارزی، نتیجه‌ای جز کاهش رشد تولید و اشتغال در کشور، افزایش بی‌رویه واردات، تضعیف صادرات و افزایش وابستگی به درآمدهای نفتی به بار نخواهد آورد.

فتح‌الله با بیان اینکه زمان برای تصمیم‌های قاطع‌تر و کامل‌تر اندک است، گفت: اکنون تیم اقتصادی کشور باید برای ایجاد رونق در اقتصاد، منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را به سرعت به بخش صنعت هدایت و نرخ ارز واقعی را نیز اصلاح کند تا صادرات رونق گیرد. دولت نیز در این راستا باید منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها و بیمه‌های بیکاری را افزایش دهد و برای افرادی که تاکنون کاری پیدا نکرده‌اند، پوشش‌های بیمه‌ای برقرار کند.