مدیر گازرسانی هشدار داد: قطع گاز مشترکان بدهکار

گروه سوخت و نیرو- در شرایطی که دولت مصمم است فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را در سال ۹۱ کلید بزند، نحوه افزایش مجدد قیمت حامل‌های انرژی، موضوعی است که این روزها بیش از همه در صدر اخبار قرار گرفته و بازار شایعات را داغ کرده است. بعد از بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک، گاز دومین حامل انرژی است که بیشترین حساسیت نسبت به افزایش قیمت آن وجود دارد. اینکه تعرفه گاز در گام دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها چه میزان افزایش می‌یابد، سوالی است که مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز در جواب به آن به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «محرمانه است.»

مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز در نشست خبری روز گذشته که برای تشریح اقدامات انجام شده در سال ۹۰ و برنامه‌های این شرکت در سال‌جاری برگزار شد، در رابطه با قیمت گاز در گام دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد: جلسات متعددی با ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها داشتیم و پیشنهادات مختلفی نیز مطرح شد، اما سناریوهای جدید افزایش قیمت گاز که به دولت ارسال شده، محرمانه است.

جلسه پشت جلسه

مجتبی شیخ بهایی افزود: در حال حاضر جلسات تعیین قیمت گاز مشترکان خانگی و تجاری در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سطح دولت در حال انجام است، اما فعلا قیمت گاز سال گذشته با نظر ستاد هدفمندی یارانه‌ها برای سال‌جاری نیز تمدید شده است. مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز در ادامه با اشاره به ایجاد کمیته‌های وصول قبوض گاز مشترکان در استان‌ها با دستور رییس‌جمهور از قطع گاز مشترکان بدهکار خبر داد. وی ادامه داد: بر اساس مصوبه جدید دولت، گاز مشترکانی که سه ماه نسبت به پرداخت گازبهای خود اقدام نکنند، قطع می‌شود.

صنعت بدهکارترین مشترک

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با بیان اینکه صنایع عمده و نیروگاه‌ها، بدهکارترین مشترکان گازی هستند، گفت: بعد از قطع گاز مشترکان بدهکار، گازبهای این دسته از مشترکان به صورت آزاد محاسبه می‌شود. شیخ بهایی در ادامه با اشاره به نحوه تامین گاز در زمستان ۹۰ گفت: زمستان سال گذشته را به گونه‌ای گذراندیم که حتی یک بار قطعی گاز یا نگرانی از این بابت وجود نداشت. وی ادامه داد:‌ بر اساس پیش‌بینی‌هایی که انجام شد در ۶ ماه ابتدای سال ۹۰ توانستیم اقدامات مناسبی را انجام دهیم تا در مدت فصول سرد سال گازرسانی با پایداری هر چه تمام‌تر انجام شود.

وی افزود: در سال‌جاری گازرسانی به یک هزار روستا و ۲۰شهر جدید در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

واگذاری طرح‌های گازرسانی

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به اجرای طرح واگذاری طرح‌های گازرسانی به شهر و روستا به بخش خصوصی اظهار کرد: بخش خصوصی طرف قرارداد در پروژه‌های گاز علاوه بر انجام مراحل طراحی، نصب و ساخت خطوط لوله گاز درون شهری مسوولیت صدور، توزیع و وصول قبوض گاز مشترکان را نیز بر عهده دارد. به گفته وی، در حال حاضر اجرای این پروژه در استان قم نسبت به سایر استان‌ها از پیشرفت اجرایی مطلوب تری برخوردار است.

وضعیت گازرسانی به مسکن مهر

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران درباره روند اجرای طرح‌های گازرسانی به مسکن مهر نیز گفت: این شرکت برای گازرسانی به ۸۰۰ هزار واحد مسکن مهر برنامه ریزی کرده که از این تعداد ۳۷۶ هزار و ۴۶۶ واحد با صرف یک هزار و ۱۷۴ میلیارد ریال هزینه در قالب ۵۴۳ شهرک به بهره‌برداری رسیده است. وی همچنین از در دست اجرا بودن ۴۵۸ هزار و ۷۶۴ واحد مسکونی مسکن مهر با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۵۶۸ میلیارد ریال خبر داد. شیخ بهایی در مورد برنامه‌های این شرکت در سال‌جاری از تشکیل کارگروه جذب سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح‌ها به روش BOO، BOT و EPCF خبر داد و گفت: همچنین برون سپاری و بهره‌برداری از گازرسانی به شهرها و روستاها، تولید انبوه کنتورهای هوشمند، تولید انبوه تسهیل‌کننده‌های کنتور و تولید دستگاه نشت یاب از دیگر فعالیت‌ها در سال‌جاری است.