گروه سوخت و نیرو- مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام شرایط جدید فروش سوخت به ایرلاین‌های داخلی از فروش نقدی به شرکت‌های هواپیمایی بدهکار از اول اردیبهشت‌ماه امسال خبر داد.

جلیل سالاری با اشاره به درخواست شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر افزایش قیمت سوخت هواپیماها در پروازهای خارجی، گفت: مکاتبات این شرکت‌ها در اسفند ماه سال گذشته انجام شده و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به تمامی این مکاتبات پاسخ داده است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌و‌گو با «مهر»، از افزایش ۷۴۳ تومانی هر لیتر سوخت هواپیماها در پروازهای خارجی با مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و تصریح کرد: این قیمت جدید فروش سوخت توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تعیین نشده است.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه در حال حاضر عملیات فروش سوخت در فرودگاه‌های کشور به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار شده است، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری هم مبنای فروش سوخت با قیمت‌های جدید انجام شده است. وی با یادآوری اینکه سال گذشته قیمت فروش سوخت به هواپیماها ۴۰۰ تومان تعیین شد، تاکید کرد: بر این اساس به دلیل درخواست ایرلاین‌های داخلی ۵۰ درصد فروش سوخت به طور نقدی و مابقی به طور اعتباری در اختیار شرکت‌های هواپیمایی داخلی قرار گرفته است.

سالاری با اعلام اینکه بر اساس مصوبه جدید ستاد هدفمندی یارانه‌ها مقرر شده از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری فروش سوخت به شرکت‌های هواپیمایی صرفا به صورت نقدی انجام شود، بیان کرد: بر این اساس، آن دسته از شرکت‌های هواپیمایی که از قبل قرارداد اعتباری و یا پیش خرید امضا کرده‌اند، فروش سوخت به طور اعتباری به آنها انجام می‌شود. وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی شرکت‌های هواپیمایی خارجی سوخت هواپیما با نرخ فوب از ایران خریداری می‌کنند، گفت: این در حالی است که بهای ۱۱۴۳ تومانی سوخت فعلی با قیمت‌های بین‌المللی فاصله دارد. سالاری با تاکید بر اینکه هم‌اکنون روزانه یک تا ۲/۱ میلیون لیتر سوخت به شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی فروخته می‌شود، خاطر نشان کرد: از این میزان ۳۰ درصد خرید سوخت توسط ایر لاین‌های بین‌المللی و مابقی توسط شرکت‌های هواپیمایی داخلی انجام می‌گیرد.