گروه صنعت و معدن- یک کارشناس بخش معدن خواستار تخصیص ارز دولتی برای واردات و تامین ماشین‌آلات مورد استفاده در معادن شد و گفت: در حال حاضر قیمت ماشین‌آلات معدنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به طور میانگین ۵۰ درصد افزایش یافته است. هوشنگ احمدپور با بیان اینکه رشد قیمت قطعات و تجهیزات مورد استفاده در معادن نیز بیش از این مقدار و در حدود ۱۰۰ درصد بوده است به «ایسنا»، گفت:‌ با توجه به آنکه هزینه اصلی فعالیت در معادن مربوط به ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در آن است، رشد قیمت این تجهیزات نیاز به نقدینگی در این بخش را به شدت افزایش داده است.

وی ادامه داد: دلیل اصلی افزایش شدید قیمت ماشین‌آلات معدنی و قطعات و تجهیزات مربوط به‌ آنها، رشد نرخ ارز در چند ماه گذشته است که با توجه به وارداتی بودن این محصولات باعث افزایش شدید قیمت‌ها شده است.

به گفته این کارشناس بخش معدن شرایط مذکور موجب شده تا حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای فعالیت در بخش معدن به شدت افزایش یابد که این موضوع نیز به نوبه خود کاهش توان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه را به دنبال داشته است. احمدپور اظهار کرد: در این شرایط وضعیت ارائه تسهیلات بانکی به معدن‌کاران نیز بدتر از قبل شده است؛ به‌گونه‌ای که از اسفند ماه تاکنون هیچ معدن‌کاری موفق به دریافت تسهیلات بانکی نشده است.