کالاهای وارداتی زیرتیغ نظارت

سکه‌های یک گرمی از امروز عرضه می‌شود

گروه صنعت و معدن- «جمع‌آوری سه هزار قطعه سکه تقلبی، تدوین ساختار جدید سازمان استاندارد، نظارت بیشتر بر کالای وارداتی، شناسایی جایگاهداران متخلف، کنترل کیفیت مصالح ساختمانی و...» از جمله مواردی بود که روز گذشته نظام‌الدین برزگری، رییس سازمان ملی استاندارد ایران از اجرای آنها در سال‌جاری خبر داد. برزگری همچنین به ادامه حضور خود در این سازمان تا زمان تعیین مسوول جدید نیز اشاره کرد و افزود: بر اساس قانون تا زمانی که فرد جدیدی منصوب نشده باشد، رییس سازمان با حکم قبلی می‌تواند به فعالیت خود ادامه بدهد.

وی ادامه داد: من خدمتگزار استاندارد هستم، ولی رییس‌جمهور هر وقت تصمیم بگیرد که به کارم ادامه ندهم، باز هم خدمتگزار خواهم بود.

نظارت بیشتر بر کالای وارداتی

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص چگونگی جلوگیری از ورود کالای چینی به کشور نیز گفت: پیش از این ۶۳۰ قلم کالا در ردیف استانداردهای اجباری قرار داشتند و تحت نظارت سازمان استاندارد بودند، اما در سال‌جاری موافقت برای نظارت سازمان استاندارد بر ۵ هزار و ۲۸ تعرفه کالا با شرایط جدید بین گمرک، سازمان توسعه تجارت و سازمان استاندارد منعقد شده است که کل این اقلام از ابتدای اسفند ماه تحت پوشش سازمان استاندارد قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در راستای نظارت بیشتر بر کالاهای وارداتی، از ۲۷ هزار مراجعه صورت گرفته در سال‌جاری برای ثبت سفارش واردات کالا حدود ۴ هزار مورد رد شده است.

رییس سازمان استاندارد همچنین با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام شده در سال جاری باید ۲ هزار عنوان استاندارد ملی تدوین شود، گفت: تاکنون هزار و ۸۰۰ مورد استاندارد ملی تدوین شده است و با توجه به جلسات برگزار شده امیدواریم تا پایان سال‌جاری به رقم دو هزار استاندارد دست پیدا کنیم.

رییس سازمان ملی استاندارد گفت: تعداد استانداردهای ملی تبیین شده در کشور از مرز سازمان جهانی استاندارد گذر کرده و هم‌اکنون ایران یک هزار استاندارد بالاتر از تعداد استانداردهای سازمان جهانی استاندارد را دارا است.

وی در خصوص چگونگی نظارت بر مواد اولیه وارداتی نیز اظهار کرد: موارد اولیه نیز همانند کالا تکمیل شده برای ورود به کشور نیز باید مراحل قانونی را پشت سر گذاشته و در صورت اخذ تایید از سازمان استاندارد وارد خطوط تولید خواهند شد.

به گفته برزگری، برای سهولت در روند ورود کالا تسهیلاتی نیز در نظر گرفته شده که بر اساس آن کنترل کیفیت کالا در کارخانه‌ها توسط بازرسان سازمان صورت خواهد گرفت.

وی افزود: برخی از کالا و مواد اولیه نیز خارج از کشور توسط بازرسان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

معرفی جایگاه‌دار متخلف به مراجع قضایی

برزگری در خصوص تخلفات جایگاه‌های پمپ بنزین نیز گفت: با بررسی‌های صورت گرفته طی این مدت چندین جایگاه اصلاح شدند و جایگاه‌های متخلف نیز پلمپ شده‌اند.

رییس سازمان استاندارد در ادامه گفت: علاوه بر پلمپ برخی از جایگاهای متخلف، سه جایگاه‌دار متخلف نیز در تهران به محاکم قضایی معرفی شده‌اند و کار نظارت بر عرضه بنزین در جایگاه‌ها ادامه دارد.

عرضه سکه‌های یک گرمی

وی همچنین با اشاره به توزیع برخی سکه‌های گرمی با عیار پایین در برخی استان‌ها گفت: این سکه‌ها از بازار جمع‌آوری شده‌اند و با کمک اتحادیه طلا و جواهر، بانک مرکزی و سازمان استاندارد مصنوعات طلای تقلبی نیز از بازار پاکسازی شده و بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ سازنده مصنوعات طلا در استان‌های اصفهان، یزد، مشهد، تهران و تبریز کدگذاری شده‌اند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته طی سال جاری مبنی بر جمع‌آوری سکه‌های پارسیان گفت: طی سال جاری نزدیک به سه هزار سکه پارسیان از بازار تهران جمع‌آوری شد.

وی در پاسخ که تکلیف سکه‌های گرمی موجود در دست مردم و احتمال تقلبی بودن آنها چیست؟ گفت: بانک مرکزی باید جلوی ضرب سکه‌های گرد یا مدور را بگیرد و ما مسوول پاکسازی بازار هستیم.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم هر کدام از سکه‌های موجود در دست مردم را مورد آزمایش قرار دهیم و یک قطعه از آن سکه را جدا کنیم تا مشخص شود که سکه تقلبی است یا خیر.

رییس سازمان ملی استاندارد در ادامه این نشست با اشاره به کد‌گذاری بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ سازنده مصنوعات طلا در سراسر کشور عنوان کرد: هم اکنون ‌می‌توان به راحتی متوجه شد که سازنده یک مصنوع طلا چه کسی و چه کارگاهی است.

برزگری در خصوص سکه‌های مورد معامله پارسیان در بازار نیز عنوان کرد: سکه‌‌هایی که هم اکنون در بازار وجود داشته و معامله ‌می‌شود سکه‌‌هایی هستند که عیار آنها کنترل شده است و مشکلی ندارد. همچنین با اقدامات صورت گرفته از سوی بانک مرکزی مجوزی به بانک پاساگارد برای فروش سکه‌های یک گرمی داده شده که براین اساس سکه‌های فوق از امروز (یکشنبه) عرضه خواهد شد.

بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با بانک مرکزی، موضوع جمع‌آوری سکه‌های گرمی حل و فصل شده و قرار بر این است که سکه‌های گرمی به شکل‌های دیگر و با عیار مشخص در بازار عرضه شود.

کنترل کیفی مسکن مهر

برزگری همچنین درباره ساخت‌وساز واحدهای مسکونی‌مهر و رعایت استاندارد مصالح ساختمانی در آنها، اظهار کرد: در حال حاضر تمامی فرآورده‌های ساختمانی تحت پوشش استاندارد قرار دارد.

رییس سازمان استاندارد در مورد کنترل مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساخت‌و‌سازها و مسکن مهر نیز گفت: بیشترین جهت‌گیری در سال ۹۱ بر مبنای ساخت‌و‌سازهای مسکن مهر خواهد بود و در این راستا برای مصالح صنعتی نو نیز استانداردها در حال تدوین است.

وی افزود: امیدواریم در سال آینده در مورد مسکن مهر، مهندسین ناظر بر اساس قانون گواهی استاندارد مصالح را مطالبه کنند.

تغییر ساختار سازمان استاندارد

رییس سازمان ملی استاندارد همچنین با اشاره به مصوبه ایجاد سازمان ملی استاندارد خاطرنشان کرد: بر این اساس با نهایی شدن ساختارها این سازمان به صورت مستقل در سال ۹۱ کار خود را پیگیری خواهد کرد.