گروه صنعت و معدن- شایان مصری: اوایل این هفته در حالی خبر نقض تفاهم‌نامه بازرسی کالاهای چینی منتشر شد که مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران می‌گوید، برخی از تجار از این موضوع گله‌مند هستند که برای صدور گواهی استاندارد از سوی کشور چین برای هر کانتینر خریداری شده هزینه‌هایی را باید پرداخت کنند. به گفته فریدون بلغاری، قرار بود چینی‌ها هزینه‌ای بابت بازرسی از مبدا کالاهای صادراتی به ایران از تجار نگیرند، اما چینی‌ها بابت بازرسی هر کانتینر کالای صادراتی به ایران ۱۰۰ دلار می‌گیرند که این روند خلاف تفاهم‌نامه با ایران است.

فریدون بلغاری در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» تصریح کرد: این باج خواهی بر کیفیت کالا‌های وارداتی از سوی چین تاثیر نمی‌گذارد و تنها باعث افزایش هزینه‌های تجار می‌شود.

وی ادامه داد: همچنان بحث کیفیت از سوی سازمان استاندارد ایران به صورت کامل بازرسی می‌شود، همچنین گواهی استاندارد کالایی که سازمان استاندارد کشور چین صادر می‌کند، تنها برای ردیابی راحت‌تر سازمان استاندارد از تولید‌کننده و خریدار است. از سوی دیگر یک رییس اتاق مشترک ایران و چین به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: طبق تفاهم‌نامه سازمان استاندارد ایران و چین، برای صدور گواهی استاندارد تجار نباید هیچ مبلغی پرداخت کنند. اسدالله عسگراولادی، افزود: کشور چین طبق تفاهم‌نامه تنها می‌تواند جهت بازرسی کالا و بررسی کیفیت کالا‌های تولیدی چین که آماده برای صادرات به ایران است، مبالغی از تجار اخذ کند. وی در پاسخ به این سوال که اگر کشور چین تقاضایی برای دریافت هزینه صدور گواهی استاندارد داشته باشد، ایران چه اقداماتی انجام می‌دهد، اظهار کرد: در اقدام اول به بررسی قرارداد و پروتکلی که بین ایران و چین به امضا رسیده می‌پردازیم تا ببینیم این موضوع در قرارداد ذکر شده است یا نه. عسگر اولادی اظهار کرد: در حال حاضر نیز در این خصوص با سازمان استاندارد مذاکره کرده‌ایم که این موضوع بررسی شود چنانچه در تفاهم‌نامه نیامده باشد از پرداختن این مبلغ از سوی تجار جلوگیری شود. وی با اشاره به اینکه پرداخت این مبلغ از سوی تجار بر روی کیفیت کالا‌های وارداتی به ایران تاثیری نمی‌گذارد، افزود: با وجود اینکه این موضوع به گوش من هم رسیده است، اما نکته این است که تنها هزینه‌های تجارت را برای واردات کالا بالا می‌برد و عواقب بی‌کیفیتی کالا‌ها را به همراه ندارد. همچنین معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه مربوط به بازرسی از مبدا کالاهای صادراتی چین به ایران در حال اجرا است، افزود: این موضوع که از تاجران برای صدور گواهی‌نامه و بازرسی از مبدا در چین هزینه‌ای گرفته می‌شود، صحت ندارد، بلکه ممکن است تولیدکنندگان چینی به دلیل بالا بردن کیفیت محصولات شان از تاجران ایرانی پول بیشتری بگیرند که این ربطی به صدور گواهی نامه ندارد.