گروه سوخت و نیرو- مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به تاخیر پیمانکار چینی در عملیات اجرایی میدان نفتی مشترک آزادگان، گفت: در حال حاضر توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق همچون سایر میادین مشترک در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد. قلعه‌بانی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری عملیات اجرایی فاز نخست توسعه میدان آزادگان جنوبی آغاز شود، بیان کرد: با تمهیدات دیده شده توسعه این میدان همچون آزادگان شمالی شتاب خواهد گرفت.

به گزارش «مهر»، پس از کاهش سهام کنسرسیوم شرکت‌های ژاپنی در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، سهام بخش عمده ای از قرارداد توسعه بزرگ‌ترین میدان مشترک نفتی ایران و عراق به شرکت CNPCI چین واگذار شده است.

برای توسعه این میدان مرزی در قالب ۲ فاز و تحقق تولید روزانه بیش از ۶۰۰ هزار بشکه نفت به حدود ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید نیاز است که تاکنون طرف چینی حدود ۲۰۰ میلیون دلار (۶/۱ درصد از کل سرمایه‌گذاری) برای انجام مطالعات مهندسی و تدوین طرح جامع توسعه میدان سرمایه‌گذاری کرده است.

پیش از حضور چین در آزادگان جنوبی، با مشارکت پیمانکاران داخلی تولید زودهنگام نفت از این میدان مرزی با ظرفیت بیش از ۵۰ هزار بشکه در روز آغاز شده بود، اما با گذشت دو سال از امضای قرارداد هنوز عملیات اجرایی توسعه فاز نخست این میدان آغاز نشده است.