بسته اقتصادی ایران روی میز شانگهای

هیات ایرانی در حاشیه این اجلاس علاوه بر دیدارهای دوجانبه با مقام‌های اقتصادی کشورهای عضو، پیشنهادهایی از جمله تشکیل صندوق مشترک سرمایه‌گذاری میان ۱۰ کشور عضو سازمان همکاری شانگهای، ایجاد شورای تجاری مشترک، توسعه همکاری‌های فنی و مهندسی و تقویت ارتباط میان بخش‌های خصوصی را مطرح کرد. در این نشست همچنین بر ظرفیت‌های موجود در چارچوب سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری اقتصادی (اکو) برای افزایش حجم مبادلات تجاری و اجرای پروژه‌های مشترک منطقه‌ای تاکید شد. در جریان برگزاری مجمع تجاری سازمان همکاری شانگهای در بیشکک، هیات ایرانی با عنوان «میناب ۱۶۸» در این نشست حضور یافت و اعلام شد این نام به یاد ۱۶۸ دانش‌آموزی انتخاب شده است که در نخستین روز حملات اخیر جان خود را از دست دادند.

قدیر قیافه نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در سخنرانی خود با اشاره به جایگاه رو به رشد سازمان همکاری شانگهای در نظم اقتصادی جهان بیان کرد: این سازمان در یک نقطه عطف تاریخی قرار دارد و مجموعه کشورهای عضو آن ظرفیت دارند از چارچوب همکاری‌های صرفا منطقه‌ای فراتر رفته و به یکی از تاثیرگذارترین و باثبات‌ترین قطب‌های اقتصادی جهان تبدیل شوند. وی با اشاره به تحولات اخیر منطقه‌ای افزود: با وجود فشارها و جنگ اخیر علیه ایران، اراده کشور برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تعمیق همگرایی منطقه‌ای تقویت شده و ایران با انگیزه بیشتری مسیر گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و اعضای سازمان همکاری شانگهای را دنبال می‌کند.

به گفته وی، آینده همکاری‌های اقتصادی در منطقه باید از تجارت سنتی عبور کرده و به سمت سرمایه‌گذاری‌های مشترک، انتقال فناوری و ایجاد زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای حرکت کند. همچنین ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی خود می‌تواند به عنوان حلقه اتصال شرق و غرب، نقش موثری در توسعه همکاری‌های اقتصادی میان اعضای سازمان همکاری شانگهای ایفا کند. وی همچنین گفت: اتاق بازرگانی ایران آمادگی دارد با همکاری اتاق‌های بازرگانی، نهادهای توسعه‌ای، آژانس‌های سرمایه‌گذاری و فعالان اقتصادی کشورهای عضو، پروژه‌های مشترک تعریف کرده و با کاهش ریسک‌های عملیاتی و رفع موانع تجاری، زمینه‌های تازه‌ای برای همکاری‌های اقتصادی فراهم کند. در حاشیه این اجلاس، نایب‌رئیس اتاق ایران با رئیس اتاق بازرگانی و صنایع قرقیزستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، دو طرف با اشاره به پیوندهای تاریخی و فرهنگی ایران و قرقیزستان و ظرفیت‌های همکاری در چارچوب سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، بر توسعه روابط بخش خصوصی دو کشور تاکید کردند. در این نشست اعلام شد با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، امکان افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و قرقیزستان از حدود ۱۰۰‌میلیون دلار فعلی به ۲ تا ۲.۵‌میلیارد دلار در آینده وجود دارد.  رئیس اتاق بازرگانی و صنایع قرقیزستان نیز با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیک ایران، از آمادگی فعالان اقتصادی این کشور برای حضور در بازار ایران خبر داد و اظهار کرد تکمیل و اتصال خطوط ریلی چین به شمال‌شرق ایران می‌تواند مسیرهای ترانزیتی منطقه را کوتاه‌تر کرده و زمینه توسعه تجارت میان کشورهای عضو را فراهم کند.

بخش دیگری از مذاکرات به بررسی راهکارهای عملیاتی توسعه همکاری‌های اقتصادی اختصاص داشت و هیات ایرانی بر ضرورت اتخاذ رویکردی بازارمحور و گسترش همکاری در پروژه‌های فنی و مهندسی تاکید کرد.  در این چارچوب، مقرر شد شرکت‌های دارای توان فنی و دانش روز در پروژه‌های مشترک حضور یابند تا منافع اقتصادی برای هر دو کشور تامین شود. همچنین پیشنهاد شد سبدی از کالاهای دارای مزیت نسبی صادراتی و وارداتی میان دو کشور شناسایی و معرفی شود، کارگروه مشترکی میان اتاق‌های بازرگانی ایران و قرقیزستان برای تبادل مستمر اطلاعات بازار تشکیل شود، دوره‌های آموزشی و معرفی ظرفیت‌های بازار به صورت برخط برای فعالان اقتصادی برگزار شود و شورای تجاری مشترکی برای برنامه‌ریزی نشست‌های رودررو میان تجار دو کشور شکل گیرد.

یکی از مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده در این مذاکرات، پیشنهاد تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک میان ۱۰ کشور عضو سازمان همکاری شانگهای بود؛ ابتکاری که به گفته هیات ایرانی می‌تواند پشتوانه مالی اجرای پروژه‌های زیرساختی، توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک و گسترش همکاری‌های اقتصادی چندجانبه در این بلوک منطقه‌ای باشد. در پایان نیز تاکید شد، آینده سازمان همکاری شانگهای بر پایه منافع مشترک بلندمدت، شراکت‌های پایدار و همکاری نزدیک میان دولت‌ها و بخش‌های خصوصی اعضا شکل خواهد گرفت و ایران آمادگی دارد در این مسیر به عنوان شریکی فعال و قابل اعتماد ایفای نقش کند.