گروه سوخت و نیرو- همزمان با ورود موج جدید سرما در بخش عمده‌ای از شهرها و استان‌های کشور و افزایش مصرف گاز طبیعی در بخش‌های خانگی و تجاری به زودی پرونده صدور قبوض نجومی گاز خانگی برای مشترکان پرمصرف بازگشایی خواهد شد. بر اساس فرمول جدید قیمت گذاری گاز خانگی ۱۲ ماهه سال به دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه پایانی سال تقسیم‌بندی شده است که الگوهای مصرف این حامل انرژی در هر یک از این دو دوره زمانی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

مطابق با تعرفه گاز زمستانی مشترکان خانگی (از ابتدای آبان ماه اعمال شده است) محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به چهار اقیلم (سرد یک، دو، معتدل و گرمسیری) تقسیم بندی شده و ۱۲ دامنه مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال شده است.

مطابق با جداول تعریف شده مشترکان گاز خانگی که مصرف آنها مطابق با پله اول و دوم باشد قبوض سبز دریافت می‌کنند و مشترکانی که مصرف گاز آنها در پله‌های سه، چهار و پنج باشد، قبوض زرد دریافت خواهند کرد.

همچنین آن دسته از مشترکانی که مصرف گاز طبیعی آنها در ردیف پله‌های ششم تا دوازدهم قرار می‌گیرد قبوض قرمز دریافت خواهند کرد که میزان بار مالی قبوض گاز این دسته از مصرف‌کنندگان افزایش قابل‌توجهی پیدا می‌کند.

با توجه به اینکه برای زمستان سال‌‌جاری تعرفه گازبهای مشترکان خانگی تغییر نیافته است، قیمت گاز به ترتیب برای پله اول تا دوازدهم به ازای هر مترمکعب به ترتیب ۳۰، ۵۰، ۷۰، ۹۰، ۱۱۰، ۱۶۰، ۱۹۰، ۲۲۰، ۲۵۰، ۲۸۰، ۳۲۰ و۳۵۰‌تومان محاسبه خواهد شد.

در این بین، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد با بیان اینکه بهای گاز در دوره پنج ماهه سرما نسبت به دوره هفت ماهه گرما کاهش خواهد یافت، می‌گوید: به عنوان مثال متوسط بهای گاز در زمستان ۷۰ تومان است و برای تابستان ۱۲۰ تومان بود؛ بنابراین دو نرخ تعرفه وجود دارد. محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با «فارس»، در خصوص تغییر بهای گاز برای فصل سرد سال اظهار کرد: دو نرخ برای گاز در کشور وجود دارد که برای بازه زمانی هفت ماهه و پنج‌ماهه است.

وی ادامه داد: نرخ پنج ماهه برای فصل زمستان است و نرخ هفت ماهه برای فصل گرم است که در دوره سرما نرخ‌ها پایین‌تر از هفت ماهه اول سال است.

وی افزود: سال گذشته سه ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را در فصل زمستان سپری کردیم و همان نرخ‌ها برای پنج ماه پایانی سال‌‌جاری اعمال خواهد شد.

فرزین در پاسخ به این سوال که هفت ماه از سال ۹۰ سپری شده است، در این مدت منابع به دست آمده از اصلاح قیمت‌ها به چه میزان بوده است، گفت: اجازه بدهید گزارش رسمی در این باره ارائه شود.