عسگراولادی: فضای کسب‌و‌کار کشور قمر در عقرب است

گروه صنعت، معدن- اسدالله عسگراولادی در نشست کمیسیون فضای کسب‌و‌کار، کارآفرینی و مقررات اتاق تهران، وضعیت فضای کسب‌و‌کار کشور را قمر در عقرب توصیف کرد.

عسگر اولادی با اشاره به سقوط‌های پی در پی ایران در رتبه‌بندی جهانی از منظر فضای کسب‌و‌کار گفت: یک سوال مهم اینجا وجود دارد: چرا؟ عسگراولادی ادامه داد: چرا ما در این رتبه‌بندی‌ها مرتبا سقوط می‌کنیم و وضعیتمان بهتر نمی‌شود؟ چرا مسوولان این سوال را از خود نمی‌پرسند و به دنبال جواب آن نمی‌روند؟ همین چراها مساله اصلی ما در این وضعیت بد فضای کسب‌و‌کار است. چرا سنگاپور اول است و رتبه ما بهتر از ۱۴۶ نیست؟اسدالله عسگراولادی با اشاره به موانع موجود در راه کسب‌و‌کار گفت: من کالایی را به انزلی برده‌ام. ۱۵ روز معطل می‌شدم، بعد به کشتی اجازه ورود داده نمی‌شود، وقتی می‌آید اجازه لنگر انداختن ندارد... و هی مساله پشت مساله که همه اینها به فعال اقتصادی صدمه می‌زند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اما با اشاره به تجربه یک تاجر در سنگاپور گفت: برای این که بفهمید چرا سنگاپور اول است به این موضوع نگاه کنید؛ یک تاجر ایرانی یک روز ساعت ۸ صبح وارد سنگاپور می‌شود. در همان روز موفق می‌شود شرکت خود را به ثبت برساند و برای خودش اقامت بگیرد. فردا صبح دو بانک از این کشور موظف می‌شوند برایش حساب باز کنند. همان روز ظهر دو عدد دسته چک به هتل محل اقامت او ارسال می‌شود و او دفتر کار اجاره می‌کند. روز سوم هم روز شروع کار او است.

عسگراولادی ادامه داد: اما این پایان ماجرا نیست. بعد از شش ماه به او نامه می‌نویسند و از او می‌پرسند در این مدت سود داشته یا زیان کرده؟ و اگر سود داشته که هیچ، اما اگر زیان دیده دلایل آن را بیان می‌کند تا دولت سنگاپور موانع و مشکلات احتمالی برای سرمایه‌گذار را مرتفع کند.

این فعال اقتصادی افزود: سرانجام بعد از ۱۱ ماه دوباره نامه‌ای برایش ارسال می‌کنند که اگر از تجارت خود در این کشور سود داشته و علاقه‌مند به ادامه کار است، دولت سنگاپور می‌تواند شرایط ادامه کار را برایش فراهم کند تا او همچنان کارش را در این کشور ادامه دهد.

به اعتقاد اسدالله عسگراولادی همین دلایل باعث می‌شود که سنگاپور در صدر قرار گیرد و رتبه ما در انتهای فهرست باشد.