صادرات 4 میلیارد دلار برق از ایران

گروه سوخت و نیرو - معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه به زودی یک اژدها گردن آمریکا و دوستان وی را می‌فشارد، از صدور ۴ میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی برق و آب در سال‌جاری خبر داد و گفت: رکود تولید در صنایع کشور صحت ندارد. به گزارش «مهر»، محمدرضا رحیمی دیروز در مراسم آغاز به کار یازدهمین نمایشگاه صنعت برق ایران، انتقال فناوری‌های جدید، تعامل دولت و بخش خصوصی، توسعه صادرات برق و بررسی بازارهای هدف، فرهنگ‌سازی و بهینه‌سازی مصرف انرژی را از مهم‌ترین دستاوردهای راه‌اندازی این گردهمایی بین‌المللی عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه فرصتی برای معرفی توانمندی‌های صنعت برق، تبادل نظرات داخلی و خارجی و شکل‌گیری سرمایه‌گذاری‌های مشترک فراهم می‌شود.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به حضور حدود ۵۳۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه برق تهران، از ۱۱ کشور جهان تصریح کرد: حضور شرکت‌های خارجی حاکی از شکسته شدن تحریم و انزوای بین‌المللی ایران است.

این عضو کابینه دولت دهم همچنین با اشاره به ترور دکتر رضایی نژاد یکی از دانشمندان صنعت برق ایران در تابستان سال‌جاری اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا قصد دارد بین ایران و عربستان با ایجاد اتهام ترور فاصله ایجاد بکند.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه پیشرفت‌های ایران در سدسازی و تولید برق نشان می‌دهد که این اتهامات و تحریم‌ها هیچ تاثیری در اقتصاد کشور ندارد، بیان کرد: اژدهای کوچکی در حال جان گرفتن در جهان بوده که به زودی جان گردن کلفت‌های جهان را می‌گیرد و مطمئن باشید روز ذلت آمریکا و دوستان این کشور فرا می‌رسد.

رحیمی در ادامه با اشاره به بومی‌سازی ۹۵ درصدی در مجموع بخش‌های توزیع، انتقال و تولید برق در ایران یادآور شد: همزمان با برگزاری نمایشگاه برق تهران یکی از پیچیده‌ترین قطعات صنعت برق کشور توسط متخصصان داخلی بومی‌سازی شده است.

معاون اول رییس‌جمهور به رتبه سوم ایران در تولید انرژی و جایگاه پانزدهمی در بین ۲۰۰ کشور جهان در بخش ظرفیت نصب شده نیروگاهی نیز اشاره کرد و اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود ۳ میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی در بخش برق و انرژی صادر شده است که پیش بینی می‌شود تا اسفندماه امسال حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی آب و برق کشور به مرز ۴ میلیارد دلار افزایش یابد.

این عضو کابینه دولت همچنین کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق ایران پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها را یادآوری کرد و افزود: در این مدت صادرات برق همزمان با کاهش مصرف این حامل انرژی در داخل کشور حدود ۲۶ درصد افزایش یافته است.

معاون اول رییس‌جمهور در پایان با اشاره به جذب ۸/۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی از ابتدای سال‌جاری تاکنون خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم توسعه برق‌رسانی به روستاهای بالای ۱۰ خانوار در دستور کار قرار گرفته است.

شمارش معکوس برای راه‌اندازی بانک انرژی

وزیر نیرو از دیگر سخنرانان مراسم مذکور بود که با اشاره به صادرات ۵/۱ میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق اعلام کرد: به زودی بانک انرژی کشور تاسیس می‌شود.

به گفته مجید نامجو در حال حاضر ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در صنعت برق کشور وجود دارد، ضمن آنکه الزامات قانونی تاسیس بانک انرژی در قانون برنامه پنجم تعریف شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه براساس این قانون مجوزهای لازم برای تاسیس بانک انرژی در سطح کشور وجود دارد، تصریح کرد: هم‌اکنون تدوین آیین‌نامه تاسیس این بانک انرژی در سطح وزارت نیرو و دولت در حال انجام است.

این عضو کابینه دولت دهم با اعلام اینکه با تاسیس این بانک امکان پرداخت بخشی از بدهی‌های وزارت نیرو به پیمانکاران و شبکه بانکی وجود دارد، اضافه کرد: از سوی دیگر با حمایت دولت در شرایط فعلی پرداخت برخی از مطالبات وزارت نیرو آغاز شده است.وی سیاست وزارت نیرو برای توسعه صنعت برق را توسعه نیروگاه‌های پراکنده، راه‌اندازی واحدهایCHP و ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر عنوان کرد و افزود: با اجرای این سیاست‌های کلی امکان جبران برخی از عقب‌ماندگی‌ها به ویژه در بخش تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر وجود دارد.

نامجو با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای رفع برخی نارضایتی‌های کشاورزان از هزینه برق چاه‌های آب خاطرنشان کرد: به زودی برای رفع این مشکل لایحه‌ای به دولت ارسال می‌شود.