گمانه و پرسش از دخل و خرج یارانه صنعتی در مجلس

گروه صنعت و معدن - بعد از آنکه وعده مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص گزارش کارشناسی درباره وضعیت پرداخت یارانه‌های صنعتی به مجلس ارائه نشد، مجلس به دنبال طرح سوال از وزیر صنعت در خصوص شیوه پرداخت یارانه‌ها در صحن علنی است. این در حالی است که برخی از آگاهان صنعتی درخصوص دلایل وزارت صنعت از تاخیر در ارائه گزارش مورد نظر به مجلس و صنعتگران تحلیل‌های متفاوتی ارائه می‌کنند. به گزارش خبرنگار ما، از دو ماه گذشته بسیاری از تشکل‌های صنعتی ادعا می‌کنند که یارانه صنعتی را بر اساس آنچه وزارت صنعت گزارش می‌کند، دریافت نکرده‌اند. شماری از نمایندگان مجلس که مواضع مستقلی در برابر وزارت صنعت دارند و الزاما در کمیسیون صنایع مجلس هم حضور ندارند، خواستار گزارش کارشناسی مقامات مسوول، به ویژه مجریان امور پرداخت یارانه در وزارت صنعت به مجلس شدند، اما درخواست مجلس با واکنش نه‌چندان گرم وزارتخانه مربوطه روبه‌رو شده است؛ چرا که ظاهرا تمایلی به پاسخگویی در این خصوص ندارد.

بحث روز صنعت

در این میان، پیگیری رسانه‌ها و پرسش بی‌شمار تشکل‌ها و حتی صنایع آسیب‌پذیر در خصوص شیوه پرداخت یارانه‌ها، منجر به آن شده است که این موضوع به یک بحث روز برای صنعت مبدل شود.

از سوی دیگر، عدم‌پاسخگویی وزارت صنعت به ویژه مسوولان امور پرداخت یارانه به موضوع مورد نظر، ابهامات در این باره را تشدید کرده است.

این ابهامات در حالی همچنان ادامه دارد که بسیاری از صنعتگران بر این باورند که دسترسی به گزارش نحوه هزینه کرد وزارت صنعت در خصوص یارانه‌ها، چندان غیرقابل دست یافتن نیست که آنها نتوانند آن را منتشر کنند.

برخی نیز بر این باور هستند که مجریان از انتشار گزارش نحوه مقدار و شیوه هزینه کرد، اندکی واهمه دارند؛ چرا که پیش از این محرمانه بودن آمارهای گزارش را دلیل عدم‌انتشار عمومی آن اعلام کردند.

ابهام در آمار و ارقام!

بی‌میلی وزارت صنعت به انتشار این گزارش که یک خواست عمومی برای آن شکل گرفته است، باعث دامن زدن به گمانه‌های دیگری در محافل صنعتی شده است. برخی بر این باور هستند که نحوه توزیع یارانه‌ها، کمتر از سطح و مقدار ارقامی همچون ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعلام شده، ارزیابی می‌شود.

برخی نیز بر این باور هستند که عدم‌انتشار آن نشان از این دارد که برخی از بنگاه‌ها به ویژه بنگاه‌های مورد حمایت دولت، سهمی غیرمتعارف از دریافت یارانه‌های صنعتی داشته اند.

برخی از گمانه‌ها نیز حکایت از آن دارد که یارانه به بنگاه‌هایی پرداخت شده است که نباید پرداخت می‌شد و دارای حساسیت اجتماعی است.

طرح سوال از وزیر

حال مجلس برای اینکه از وزارت صنعت گزارش مورد نظر را دریافت کند و به گمانه‌های روز افزون پایان دهد، می‌خواهد از ابزار طرح سوال از وزیر استفاده کند، ابزاری که معمولا یک قدم تا استیضاح از سوی یک نماینده مجلس تعبیر می‌شود.

پاسخ قانع‌کننده می‌خواهیم

«عزیز اکبریان»، عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید: «در صورتی که پاسخ وزیر قانع‌کننده نباشد، موضوع استیضاح «مهدی غضنفری» را در مجلس پیگیری خواهیم کرد.» حالا وزیر صنعت باید پاسخگوی پرسش‌هایی مربوط به وقایعی باشد که احتمالا تمام آن رخدادها، در زمان عمر مسوولیت کوتاه وی در این وزارتخانه رخ نداده است. «اکبریان» در مورد توضیح مسوولان وزارت صنعت در خصوص عدم‌تحقق سهم بخش صنعت از یارانه‌ها نیز می‌گوید: «مسوولان وزارت صنعت می‌گویند که دولت به ما پولی پرداخت نکرده و زورمان به دولت نمی‌رسد. اما از نظر ما (مجلس) وزیر صنعت باید در مورد وظایف خود به مجلس پاسخگو باشد.» پیش از این، رییس‌جمهور «محمود احمدی‌نژاد» در خصوص انتقاد صنعتگران و مجلس درباره بخش نقدی پرداخت یارانه در قالب «تسهیلات انرژی و نوسازی» عنوان کرده بود که اعطای سوخت ارزان به صنعت، یعنی «یارانه صنعتی». اینک مجلس به دنبال دخل و خرج یارانه‌های صنعتی؛ یعنی همان سهم ۲۰ درصدی بخش تولید از یارانه‌ها است. مجلس می‌گوید: «اثری از تحقق این مساله در بخش صنعت دیده نمی‌شود.»