گرمای مطبوع گاز فعلا با قیمت زمستان 89

گروه انرژی- «آخرین وضعیت تعرفه گاز در زمستان»، «نتیجه تغییر اقلیم‌بندی گاز از سوی سازمان هواشناسی» و «واگذاری فعالیت‌های شرکت گاز به بخش خصوصی» بخشی از مهم‌ترین محورهای خبری مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز است. ۱۵ روز تا شروع ۵ ماهه سرد سال و تغییر فرمول محاسبه گازبها باقی مانده است، اینکه نتیجه جلسات شرکت ملی گاز ایران با ستاد هدفمندی برای محاسبه گازبهای زمستانی به کجا رسیده است، سوال خبرنگار ما از مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز است.

هنوز فرصت داریم

«مجتبی شیخ بهایی» می‌گوید: «هنوز از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها تصمیم جدیدی به شرکت ملی گاز ابلاغ نشده است. ضمن اینکه تا آبان ماه هنوز فرصت داریم.»

پیش از این دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها از ارائه چند پیشنهاد از سوی شرکت ملی گاز خبر داد و گفته بود: «مسوولان گاز چند پیشنهاد را در زمینه قیمت گاز مطرح کرده‌اند، از پیشنهاد ثابت ماندن قیمت نسبت به سال گذشته و چند پیشنهاد دیگر.»«محمدرضا فرزین» اما تاکید کرده بود که پیشنهاد ملاک تصمیم گیری نهایی نخواهد بود.

تثبیت گازبهای زمستانی

حالا مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز در حالی می‌گوید که تصمیمات جدید در مورد گازبهای زمستانی نهایی نشده است که دیروز خبرگزاری «فارس» در گفت‌وگویی کوتاه به نقل از مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز نوشت: «بر اساس جمع بندی در جلسات شرکت ملی گاز، قرار بر این شد تا تعرفه‌های قبوض گاز در مدت ۵ ماه سرد سال تغییری نداشته باشد.»

عدم تغییر تعرفه با افزایش اقلیم‌بندی

مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز همچنین در پاسخ به سوال دیگر «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه افزایش اقلیم‌بندی گاز به کجا رسید؟ توضیح داد: «بر اساس قراردادی که بین شرکت ملی گاز و سازمان هواشناسی وجود داشت، قرار بود که این سازمان افزایش تعداد اقلیم‌های آب و هوایی از ۵ به ۱۰ تا ۱۵ اقلیم را بررسی کند.»وی افزود: «هنوز نتیجه این بررسی از سوی سازمان هواشناسی به شرکت گاز اعلام نشده است، اما باید این موضوع را نیز اعلام کرد که افزایش تعداد اقلیم‌بندی‌ها به معنی این نیست که تعرفه گازبهای مشترکان گاز تغییر کند.»

خراسان؛ مبدا ورود بخش خصوصی این مقام مسوول در ادامه در مورد خصوصی‌سازی فعالیت‌های شرکت گاز اعلام کرد که این کار در یکی از شهرهای استان خراسان رضوی شروع شده است. به گزارش خبرنگار ما، سه ماه پیش بود که مقامات مسوول در گاز در خبری غیرمنتظره اعلام کردند که فعالیت‌های پایین دستی و امور فروش گاز را به بخش خصوصی واگذار خواهند کرد. خبر ورود بخش خصوصی به فعالیت‌های پایین دستی صنعت گاز در شرایطی از سوی مسوولان اعلام شد که «برگزاری مناقصه» یکی از شروط گزینش بخش خصوصی بود.«شیخ بهایی» در مورد آخرین جزئیات واگذاری فعالیت‌های گاز به بخش خصوصی می‌گوید: «در حال حاضر واگذاری فعالیت‌های شرکت گاز در شهر «درود» در استان خراسان رضوی به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار شده است.»

وی افزود: «طبق برنامه شرکت ملی گاز این موضوع به تدریج در بقیه استان‌های کشور نیز آغاز خواهد شد.» به گفته وی، واگذاری فعالیت‌های شرکت ملی گاز به بخش خصوصی شامل کلیه فعالیت‌های پایین دستی گاز از جمله امور نگهداری، توزیع، قرائت کنتور، صدور قبوض گاز و... می‌شود.»

وی با بیان اینکه این کار به صورت پایلوت انجام خواهد شد، گفت: «قرار است که در ابتدا واگذاری فعالیت‌های گاز به بخش خصوصی در یک شهر در هر استان شروع شود و در صورتی که عملکرد آنها مثبت بود این کار توسعه یابد.»مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز معتقد است که واگذاری فعالیت‌های شرکت ملی گاز به بخش خصوصی منجر به صرفه‌جویی در بودجه‌های جاری این شرکت خواهد شد و زمینه برای تمرکز روی کارهای زیربنایی را افزایش می‌دهد.