مرغداران: نظارت نیست

گروه صنعت و معدن- افزایش بی رویه قیمت تخم مرغ در شرایطی صورت می‌گیرد که مرغداران نبود نظارت بر بازار را یکی از عواملی افزایش بی رویه قیمت‌ها می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ما، در برخی از سوپرمارکت‌های کشور دیروز (سه‌شنبه) تخم مرغ شانه‌ای تا قیمت هفت یا هشت هزار تومان و دانه‌ای تا ۳۵۰ تومان به فروش رفته است. مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» با تصریح اینکه کلیه مرغداری‌هایی که تخم مرغ عرضه می‌کنند زیر نظر اتحادیه ما هستند، گفت: «قیمت تخم مرغ دیروز (سه‌شنبه) در مرغداری‌ها شانه‌ای پنج هزار و پانصد تومان و حداکثر تا شش هزار تومان به توزیع‌کننده داده شده است که اگر سود منطقی خرده فروش را به آن اضافه کنیم باید شانه‌ای شش هزار و ۷۱۰ تومان از سوی خرده فروش عرضه شود که به صورت دانه‌ای حداکثر ۲۳۰ تومان باید به فروش برسد.» «هدایت اصغری» افزود: «اینکه چرا در بازار قیمت فروش هر شانه هفت یا هشت هزار تومان نیز به فروش می‌رسد و دانه‌ای ۳۵۰ تومان فروش نیز وجود دارد به بحث تنظیم بازار و نظارت بر بازار بر می‌گردد و بخشی از این افزایش قیمت‌ها در شبکه توزیع و از سوی واسطه‌ها صورت می‌گیرد.» وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا عرضه و تقاضا تخم مرغ در کشور به یک میزان است، بیان کرد: «ما سالانه ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تن تولید تخم مرغ داریم که ۵۰ هزار تن آن اغلب مازاد است.»

واردات تخم مرغ هم نوبر شد

«هدایت» در ادامه افزود: «تاکنون ما بحث واردات تخم مرغ را به کشور نداشته‌ایم و بحث واردات و صادراتمان نیز باید به شکل منطقی مطابق با شرایط بازار تنظیم شود. ممکن است در مقاطعی نیاز به واردات پیدا کنیم و در مقاطعی دست به صادرات بزنیم.» از سوی دیگر، «حسین مقدم نیا» رییس اتحادیه سراسری مرغداران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در شرایط کنونی موضوع قیمت تخم مرغ یکی از دغدغه‌های اساسی مصرف‌کنندگان شده است، گفت: «اما نباید مسوولان از وضعیت و شرایط ایجاد شده برای صنعت مرغ‌های گوشتی کشور غافل شوند.»

«وی» توضیح داد: «الان تولیدکنندگان تولیداتشان را زیر قیمت تمام شده به فروش می‌رسانند و تولید نیز بیش از نیاز کشور است. از سوی دیگر، زمینه صادرات نیز وجود ندارد. همه اینها باعث شده که مرغ‌ها در مرغداری بیشتر بمانند و هزینه‌ها نیز بیشتر و بیشتر شود.»

صادرات با توان ترکیه‌ای‌ها

«مقدم نیا» افزود: «دولت گفته است که حمایت می‌کند؛ جوایز صادراتی، کاهش واردات، جلوگیری از توزیع مرغ منجمد از جمله این قول‌ها بوده است که تاکنون تحقق نیافته است.»

وی تصریح کرد: «ترکیه بازارهای اطراف را گرفته است. نشست‌هایی با ترکیه‌ای‌ها داشته‌ایم که با واسطه ترکیه بتوانیم تولیداتمان را به بازار کشورهای مجاور عرضه کنیم.»