گروه انرژی - وقتی مسوولان دولتی تصمیم گرفتند که بیش از ۱۲ میلیارد دلار به فاز‌های پارس جنوبی تزریق کنند تصور نمی‌کردند که بعد از دو سال فقط ۵/۱ میلیارد یورو به این پروژه‌ها تزریق شود؟

در حالی یکی از راهکارهای تامین منابع مالی توسعه فازهای پارس جنوبی، انتشار اوراق مشارکت نفتی عنوان شده است که برخی از منابع خبری از عدم تخصیص این منابع به پروژه‌های پارس جنوبی خبر می‌دهند، موضوعی که از سوی کارفرمای پروژه رد می‌شود. به گزارش خبرنگار ما، در طول ۱۲ سال گذشته با استفاده از روش‌های بیع متقابل و فاینانس از منابع داخلی و خارجی، ۱۰ فاز میدان مشترک پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری ۱۹ میلیارد دلاری به بهره‌برداری رسیده است.

بعد از آن، در سال ۸۸ وزارت نفت به منظور توسعه ۴ فاز دیگر پارس جنوبی از دولت می‌خواهد تا با انتشار ۱۲ میلیارد و ۲۴۵ میلیون دلار اوراق مشارکت ارزی و ریالی در مدت ۳ سال برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی (با اولویت توسعه فازهای ۱۵ تا ۱۸) موافقت کند. بر این اساس، وزارت نفت خواستار انتشار این اوراق به میزان ۴ میلیارد و ۲۴۵ میلیون دلار در سال اول، ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در سال دوم و ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار در سال سوم شده است.

اینکه تاکنون چه میزان اوراق مشارکت نفتی برای توسعه پارس جنوبی منتشر شده و چه میزان به فازهای پارس جنوبی تزریق شده است، محور سوال خبرنگار ما از مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس است.

«موسی سوری» در پاسخ به این سوال که از مجوز انتشار ۱۲ میلیارد و ۲۴۵ میلیون دلار اوراق مشارکت برای پارس جنوبی در سال ۸۸، تاکنون چه میزان اوراق مشارکت منتشر شده و چه میزان در توسعه فازهای پارس جنوبی هزینه شده است؟ می‌گوید: «درباره حجم اوراق مشارکت طرح‌های پارس جنوبی باید گفت که در سال ۱۳۸۸ وفق بند ۶ جزء «ه» قانون بودجه سال ۱۳۸۸ کل کشور مبلغ ۱۵۰۰ میلیون یورو در سال‌های ۸۸ و ۸۹ منتشر شد.»

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا کل منابع حاصل از فروش انتشار اوراق مشارکت نفتی در اختیار شرکت کارفرما و پیمانکار قرار گرفته است؟ گفت: «کل این مبلغ در اختیار پیمانکاران قرار گرفته و در طرح توسعه فازهای پارس جنوبی هزینه شده است.»

«سوری» در مورد برنامه وزارت نفت برای انتشار اوراق مشارکت در سال جاری نیز افزود: «امسال معادل ۱۰هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی به منظور تزریق در طرح‌های صنعت نفت منتشر خواهد شد.»

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: «با دستور وزیر نفت، مجوز اختصاص نیمی از این میزان، معادل ۵ هزار میلیارد تومان، به ساخت و توسعه فازهای گازی در میدان مشترک پارس جنوبی صادر شده است.»

به گفته وی، اوراق مشارکت طرح‌های پارس جنوبی در سه مقطع مهر، آبان و دی ماه جاری منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ما، برنامه انتشار اوراق مشارکت برای توسعه فازهای پارس جنوبی در حالی در دستور کار «نفت» قرار گرفته که به نظر برخی تحلیلگران حتی اگر اوراق مشارکت به میزانی که نیاز است منتشر شود، باز همه مشکلات حل نخواهد شد؛ چراکه تامین منابع مالی تنها یکی از ضرورت‌ها برای توسعه این فازها است.

وجود برخی مشکلات در خرید تجهیزات لازم برای اجرای طرح‌های نفتی و باز کردن «ال.سی» خارجی از دیگر چالش‌های توسعه فازهای پارس جنوبی و جبران عقب‌ماندگی‌ها است.