گروه انرژی - دور جدید فروش اوراق مشارکت برای تامین مالی طرح‌های آبی تا دو روز دیگر آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، اوراق مشارکت ریالی طرح‌های آبی وزارت نیرو به حجم ۵هزار میلیارد ریال، بر اساس بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی در سال ۹۰ منتشر خواهد شد. معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در این رابطه با بیان اینکه سود این اوراق سالانه ۱۶ درصد است، می‌گوید: «این اوراق به صورت بی‌نام و معاف از مالیات در شعب منتخب بانک ملی ایران عرضه می‌شود.» به گزارش وزارت نیرو، «محسن طرزطلب» با اشاره به استقبال سال گذشته مردم از اوراق مشارکت این شرکت گفت: «در چند سال گذشته اوراق مشارکت طرح‌های آبی به دلیل سودآور بودن این طرح‌ها با استقبال عمومی مواجه شده و در برخی از سال‌ها تمامی اوراق ظرف یک یا دو روز به فروش رفته است.» وی افزود: «امسال نیز چون این اوراق از سوی دولت تضمین شده، پیش‌بینی ما این است که ظرف مدت کوتاهی به فروش برسد.»وی یادآور شد: «برای سرمایه‌گذاران به خصوص سرمایه‌گذاران کلان، امنیت و تضمین سرمایه‌گذاری‌ها بسیار مهم است و به دلیل شرایط ویژه تضمین، این اوراق با استقبال مواجه خواهد شد.»

«طرزطلب» با بیان اینکه سود این اوراق به صورت روزشمار و در مقاطع سه ماهه قابل دریافت است، اظهار کرد: «پس از پایان عرضه، این اوراق قابلیت معامله در بورس را دارد.»

به گزارش خبرنگار ما، این اوراق پنج ساله و نرخ سود علی‌الحساب آن ۱۶درصد در سال است. بر اساس بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی، بازخریدی این اوراق قبل از سررسید در بورس و فرابورس انجام خواهد شد و خرید قبل از سررسید برخلاف سال گذشته مشمول جریمه ۵/۰ درصدی نمی‌شود. ناشر این اوراق شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران (وابسته به وزارت نیرو) مطابق قانون نحوه و انتشار اوراق موظف است پنج ماه پس از دوران مشارکت، سود قطعی این اوراق را محاسبه و به دارندگان آن پرداخت کند.

برخی از کارشناسان با توجه به جذاب نبودن سایر بازارها برای سرمایه‌گذاری و نوسانات زیاد در بازارهایی از جمله طلا، ارز، مسکن و... خرید اوراق مشارکت را مثبت ارزیابی می‌کنند.