در ادامه این پیام تاکید شده است که با انجام اقدام‌‌‌های ساده‌‌‌ای امکان تامین برق پایدار برای سایر مشترکان فراهم می‌شود. این اقدام‌‌‌ها استفاده از دور کند کولر آبی، تنظیم دمای کولرگازی روی ۲۴درجه و استفاده‌‌‌ نکردن از وسایل پرمصرف در ساعت اوج مصرف (۱۳ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۳) ذکر شده است. روز دوشنبه (پنجم شهریورماه) اوج تقاضای مصرف برق به رقم عجیب ۷۷‌هزار و ۳۲۲مگاوات رسید که نسبت به‌‌‌ روز مشابه سال قبل، رشدی در حدود ۱۰‌هزار مگاوات را نشان می‌دهد. به گفته سخنگوی صنعت برق، گرمای هوا تا پایان هفته جاری ادامه‌‌‌دار است و ضرورت دارد همه مشترکان برق ۲۰‌درصد از مصرف خود را کاهش دهند.

توان تولید نیروگاه‌‌‌های کشور پاسخگوی رشد مصرف برق نیست

مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) با اشاره به رشد غیرمتعارف و بی‌‌‌سابقه ۱۵درصدی مصرف برق در کشور، گفت: توان تولید نیروگاه‌‌‌های کشور پاسخگوی این میزان رشد مصرف نیست.

به گزارش توانیر، مصطفی رجبی‌مشهدی با اشاره به تداوم موج گرما، افزایش بی‌‌‌رویه مصرف برق و ناترازی شدید بین تولید و مصرف برق، ادامه‌‌‌داد: افزایش نامتعارف مصرف برق با رشد ۱۵درصدی روز گذشته نسبت به ‌‌‌روز مشابه سال قبل جز با مشارکت مردم و مشترکان بزرگ قابل پاسخگویی نیست و نیروگاه‌‌‌های کشور توان پاسخگویی این میزان مصرف برق را ندارند. وی خاطرنشان‌‌‌کرد: با وجود در مدار بودن همه نیروگاه‌‌‌های کشور و آمادگی نیروهای عملیاتی صنعت برق که به‌‌‌صورت ۲۴ساعته درحال‌‌‌خدمت رسانی به هم‌‌‌وطنان هستند، امکان تامین برق پایدار با این روند مصرف برق دشوار شده است.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه در این شرایط ضروری است همه مشترکان به‌‌‌منظور پیشگیری از بروز خاموشی گسترده نسبت به ‌‌‌صرفه‌جویی در مصرف برق به میزان حداقل ۲۰‌درصد اقدام کنند، گفت: برق مشترکان پرمصرف در صورت عدم‌رعایت الگو و کاهش مصرف، قطع خواهد شد.

رجبی‌مشهدی با تاکید بر اینکه مشترکان با مصارف بیش از الگو و بالای ۲.۵برابر و چهار برابر الگو در صورت ‌کاهش ندادن سریع مصرف برق در اولویت قطع برق قرار خواهند گرفت، اضافه‌‌‌کرد: لازم است مشترکان با مصارف بیش از الگو، از هم‌‌‌اکنون برای تامین برق پایدار خود نسبت به به‌‌‌کارگیری سامانه‌‌‌های خورشیدی، بهینه‌‌‌سازی مصرف یا ذخیره‌‌‌ساز اقدام کنند. وی افزود: حل مشکل ناترازی تولید و مصرف برق در کوتاه‌‌‌مدت امکان‌‌‌پذیر نیست و ضروری است مشترکان با کاهش مصرف برق تا حد الگو یا به‌‌‌کارگیری سامانه خورشیدی، امکان تامین برق پایدار را برای خود و سایر هم‌‌‌وطنان فراهم کنند.

برق ۸۵ اداره پرمصرف تهران محدود شد

در همین راستا شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اعلام‌‌‌کرد: برق ۸۵اداره پرمصرف با توجه‌‌‌ به اخطارهای ابلاغ‌شده از سوی شرکت توزیع برق پایتخت و عدم‌رعایت شیوه‌‌‌نامه‌‌‌های مدیریت مصرف در کلان‌شهر تهران محدود شد.

به گزارش وزارت نیرو، شرکت توزیع برق پایتخت با قدردانی از اداراتی که همکاری مناسبی در اجرای مصوبه‌‌‌های ابلاغی در راستای مدیریت مصرف برق داشته‌‌‌اند، اعلام کرد: با توجه ‌‌‌به تداوم گرمای هوا و رکوردشکنی‌‌‌های پی‌‌‌درپی مصرف برق کشور و تاکید بر لزوم رعایت الگوی مصرف انرژی، توزیع برق پایتخت با رصد برخط و ارسال اخطارهای لازم به مراکز، ادارات و سازمان‌های پرمصرف، براساس شیوه‌‌‌نامه اجرایی و دستورالعمل‌‌‌های مصوب هیات‌وزیران، برق ۸۵ اداره پرمصرف کلان‌شهر تهران را در روز دوشنبه (پنجم شهریور) که به اخطارهای ابلاغی این شرکت توجه نکرده بودند، محدود کرد و اسامی آنان بنابر اعلام قبلی به مراجع ذی‌‌‌ربط اعلام خواهد شد.

تنظیم دمای سامانه‌‌‌های سرمایشی روی ۲۴درجه سانتی‌گراد، خاموش‌‌‌کردن سیستم‌های سرمایشی یک‌ساعت قبل از پایان‌‌‌یافتن ساعات کاری و استفاده از مولدهای خودتامین در ساعات اوج مصرف برق در ادارات کلان‌شهر تهران از راهکارهای کاهش مصرف برق و صرفه‌‌‌جویی انرژی است.