گروه انرژی- به دنبال هشدار ایران به هند در مورد احتمال قطع صادرات نفت در مرداد ماه به خاطر داشتن اختلاف ارزی با این کشور، برخی از منابع آگاه در بازار نفت اعلام کردند که شرکت‌های پالایشگاهی هند قصد دارند طی ماه اوت (مرداد) نفت بیشتری از عربستان خریداری کنند. خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاه اعلام کرد سه شرکت بزرگ پالایشگاهی هند در ماه جولای (تیر) نیز خواستار افزایش ۶/۲ تا ۷/۲ میلیون بشکه‌ای واردات نفت خام از عربستان شده بودند.

به گزارش «فارس» به نقل از این خبرگزاری، شرکت پالایشگاهی «اچ.پی.سی.ال» هند نیز به تازگی خواستار افزایش واردات نفت از عربستان شده است. یک مقام آگاه در این رابطه بدون اشاره به اختلاف ارزی ایران و هند گفت:«کاهش قیمت موجب خواهد شد تا پالایشگاه‌های هند، نفت بیشتری از عربستان خریداری کنند.»

افزایش قیمت انرژی موجب رشد فزاینده نرخ تورم در اقتصاد هند شده است. هند بیشترین میزان واردات نفت خود را از عربستان تامین می‌کند.

در عین حال منابع آگاه بازار نفت اعلام کردند که عربستان برای دومین ماه متوالی نفت بیشتری را به مشتریان آسیایی خود برای تحویل در ماه اوت (مرداد) پیشنهاد داده است. این پیشنهاد در حالی از سوی عربستان اعلام شده که پیش از این پالایشگاه‌های آسیایی از دریافت نفت بیشتر از سوی این کشوراستقبال نکرده بودند.

به گزارش «فارس» به نقل از «رویترز»، پس از به بن بست رسیدن مذاکرات اوپک در نشست ماه گذشته بر سر تعیین سیاست‌های تولید و مخالفت برخی اعضا با پیشنهاد عربستان برای افزایش ۵/۱ میلیون بشکه‌ای تولید، این کشور به صورت یکجانبه اقدام به افزایش تولید و صادرات نفت کرده است.

فعالان بازار نفت اعلام کردند عربستان قصد دارد به طور یک‌جانبه تولید نفت خود را به ۱۰ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. «سام سیسزوک»، کارشناس ارشد انرژی در این باره تاکید کرد:«اقدام عربستان برای افزایش یکجانبه تولید نفت در ماه جولای(تیر) نشانگر ناراحتی ریاض از نتایج نشست اخیر اوپک است.»