وزرای نفت اوپک و مقام‌های اتحادیه اروپا قرار است ۶تیر (۲۷ ژوئن) یعنی یک هفته دیگر، بر سر بازار نفت به گفت‌وگو بنشینند.

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که نشست اخیر اوپک در وین به علت اختلاف میان اعضا، بدون دستیابی به نتیجه‌ای مشخص، پایان یافت. اتحادیه اروپا که همواره نگران امنیت انرژی خود است، خواستار تعامل بیشتر با اوپک، در هنگام تصمیم گیری این سازمان درباره کاهش، حفظ و افزایش ظرفیت تولید است. این در حالی است که اوپک با وجود تاکید کشورهای اروپایی برای افزایش سقف تولید، در نشست ۱۸ خرداد خود به توافقی برای کاهش یا افزایش تولید نرسید و سقف تولید را برای هشتمین‌بار ثابت نگه داشت.

به اعتقاد مخالفان افزایش تولید نفت یعنی ایران، ونزوئلا و الجزایر کمبود نفتی در بازار وجود ندارد، اما موافقان افزایش تولید نفت از جمله عربستان، کویت و عراق با استدلال کمبود نفت در بازار در نیمه دوم سال، خواستار افزایش تولید نفت بودند. این اختلاف در نهایت به تثبیت سقف تولید منجر شد و تصمیم‌گیری در مورد میزان تولید نفت را به نشستی در سه ماه آینده موکول کرد.در شرایطی مقام‌های اتحادیه اروپا و وزرای نفت اوپک گرد هم می‌آیند که به نظر کارشناسان این دیدار بار دیگر می‌تواند به محلی برای اختلاف بین اعضای اوپک (از جمله ایران و عربستان) بر سر بازار نفت تبدیل شود. چرا که از یک سو، عربستان به دنبال افزایش یک جانبه تولید نفت، بدون توجه به سیاست رسمی اعضای اوپک است و از سوی دیگر، ایران نیز به عنوان رییس اوپک با اقدامات یک‌جانبه عربستان مخالف است.

حال باید دید در شرایطی که اعضای اوپک بر سر تثبیت یا افزایش سقف تولید با هم توافق ندارند، چگونه بر سر همکاری و تعامل با اتحادیه اروپا به نتیجه می‌رسند؟