گروه انرژی- واکنش‌ها به تصمیم اجلاس ۱۵۹ اوپک همچنان ادامه دارد، به طوری که با وجود تثبیت سقف تولید اوپک، فعالان بازار نفت اعلام می‌کنند که عربستان قصد دارد تولید نفت خود را از ۸/۸ به ۱۰ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. از سوی دیگر، گزارش رسمی اوپک از تقاضا برای نفت اوپک در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۱ میلادی تا ۳۰ میلیون بشکه در روز خبر می‌دهد که عملا دیدگاه عربستان مبنی بر ضرورت افزایش تولید نفت را تایید می‌کند. گزارش ماهانه اوپک همچنین از کاهش ۱۵ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران و کاهش ۸ دلاری قیمت آن در ماه گذشته خبر می‌دهد. اوپک در جدیدترین گزارش خود در حالی اعلام کرد که تقاضا برای نفت این سازمان در سه ماه سوم امسال به ۹/۳۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که این رقم ۱/۲ میلیون بشکه بیشتر از سه ماه دوم سال ۲۰۱۱ است.

به گزارش «فارس» به نقل از نشریه «پلاتز»، سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد با توجه به وضعیت بازار نفت در ماه‌های باقیمانده از سال ۲۰۱۱ باید به این نکته اشاره کرد که برقراری تعادل بیشتر بین عرضه و تقاضای انرژی نشانگر شرایط سخت و پیچیده بازار خواهد بود. این گزارش دو روز پس از برگزاری نشست اوپک در وین منتشر شده است. وزرای نفت اوپک در این نشست برای نخستین بار از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون نتوانستند به جمع‌بندی مشخصی در خصوص سیاست‌های تولید نفت اوپک دست یابند. این گزارش در حالی منتشر شده که فعالان بازار نفت از تصمیم عربستان برای افزایش تولید نفت خبر می‌دهند.

بر اساس گزارش «فارس» به نقل از پایگاه اینترنتی «عربین بیزینس»، فعالان بازار معتقدند تولید نفت عربستان از ماه جولای (تیر) به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. البته مقام‌های رسمی عربستان هنوز این اخبار را تایید نکرده‌اند. «سام سیسزوک»، کارشناس ارشد انرژی در این باره تاکید کرد:«اقدام عربستان برای افزایش یک جانبه تولید نفت در ماه جولای نشانگر ناراحتی ریاض از نتایج نشست اخیر اوپک است.» در همین رابطه برخی منابع آگاه اوپک نیز اعلام کردند که عربستان قصد دارد طی ماه ژوئن (خرداد) تولید نفت خود را به بیش از ۵/۹ تا ۷/۹ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

اما سوال این است که وضعیت ایران در تولید نفت خام به چه صورت است؟ گزارش رسمی اوپک در مورد وضعیت تولید نفت ایران حکایت از کاهش ۱۵ هزار بشکه‌ای نفت در روز دارد.

اوپک در این رابطه اعلام کرد:«تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی(اردیبهشت) با ۱۵ هزار بشکه در روز کاهش نسبت به ماه قبل از آن به ۳.۶۳۹ میلیون بشکه در روز رسید.»

در ادامه گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) آمده است:«اما در مجموع تولید ۱۲ عضو اوپک به همراه عراق در ماه مه (اردیبهشت) ۲۰۱۱ با ۱۷۰ هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ماه قبل از آن مواجه شد و به ۲۸,۹۷۴ میلیون بشکه در روز رسید.

این در حالی است که بر اساس تصمیمات اوپک ۱۱ عضو این سازمان به غیر از عراق باید تولید خود را به ۲۴/۸۴ میلیون بشکه در روز برسانند. کشورهای عربستان، آنگولا، عراق، نیجریه، امارات و ونزوئلا در این ماه تولید خود را افزایش داده‌اند، اما تولید اکوادور، ایران، کویت، لیبی و قطر کاهش یافته و تولید الجزایر بدون تغییر باقی مانده است.

از سوی دیگر اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که قیمت نفت سنگین ایران نیز در ماه اردیبهشت کاهش یافته است. به طوری که قیمت نفت سنگین ایران با ۸ دلار کاهش به ۲۸/۱۰۸ دلار در هر بشکه طی ماه اردیبهشت رسید. بر اساس گزارش ماهانه اوپک، قیمت سبد نفتی اوپک در ماه می (اردیبهشت) سال ۲۰۱۱ با ۱۵/۸ دلار در هر بشکه کاهش نسبت به ماه قبل از آن مواجه شد و به ۹۴/۱۰۹ دلار در هر بشکه رسید.

متوسط قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون بالغ بر ۸۶/۱۰۴ دلار در هر بشکه اعلام شده است. در مدت مشابه سال ۲۰۱۰ متوسط قیمت نفت ایران ۳۳/۷۶ دلار در هر بشکه بوده است.