احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در این نشست، گفت: گسترش مناسبات بانکی و بیمه‌‌‌ای به‌عنوان ابزارهای تسویه‌کننده دو کشور در توسعه سطح روابط تجاری ضرورت دارد. از دولت مجارستان می‌‌‌خواهیم کمک کند تا فعالان بخش خصوصی دو کشور از پشتیبانی‌‌‌های بیشتری در این زمینه برخوردار باشند.

او افزود: امضای اسناد همکاری و یادداشت تفاهم همکاری در بخش کشاورزی فرصت خوبی برای تجار و بخش خصوصی دو کشور فراهم می‌کند. وظیفه ما حمایت از شرکت‌های بخش خصوصی است. انتظار داریم مقامات دو کشور با بررسی مشکلات شرکت‌های ایرانی و مجاری زمینه تقویت روابط بخش خصوصی ایران و مجارستان را فراهم کنند. او ادامه داد: روابط تجاری باید از روابط صرف دوجانبه به روابط چندجانبه گسترش یابد. با توجه به گستردگی بازارهای کشورهای همسایه، آمادگی داریم به‌عنوان هاب تجاری و سرمایه‌گذاری مجارستان برای صادرات محصولات مجاری به کشورهای همسایه عمل کنیم. وزیر اقتصاد همچنین گفت: درخواستی برای رفع موانع مالیاتی در حاشیه این نشست مطرح شد که به‌زودی با سفر هیات سازمان امور مالیاتی ایران به مجارستان رفع خواهد شد. او با بیان اینکه حمایت از فعالیت بخش خصوصی دو کشور و تسهیل روابط آنها از وظایف دولت‌‌‌های دو کشور است، ادامه داد: در حوزه حمل‌‌‌ونقل و توسعه بنادر فرصت‌‌‌های زیادی برای شرکت‌های خارجی وجود دارد. مجارستان با توجه به برخورداری از شرکت‌های توانمند و مجرب می‌‌‌تواند در این حوزه فعالیت‌‌‌های خوبی با ایران داشته باشد. خاندوزی افزود: مجارستان به عنوان تامین‌‌‌کننده مهم مواد غذایی و کشوری برخوردار از صنایع پیشرفته کشاورزی، پزشکی، دارویی و همچنین کشوری پیشرو در حوزه مدیریت مصرف آب، می‌‌‌تواند شریک مهمی برای ایران در منطقه خاورمیانه باشد.

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان نیز با تاکید بر اینکه مجارستان به دنبال تجارت جهانی آزاد است و قصد ندارد یک‌‌‌بار دیگر خود را در میان دو بلوک شرق و غرب ببیند، گفت: به همین دلیل ما به دنبال همکاری مشترک و تجارت جهانی آزاد هستیم.

او با بیان اینکه استراتژی مجارستان همکاری با شرق و غرب و جذب سرمایه‌گذاری هر دو طرف است، افزود: واقع‌‌‌بینانه این است که در حال حاضر نظام تحریم‌‌‌ها به همکاری اقتصادی و تجاری مجارستان و ایران آسیب ‌‌‌زده است. بنابراین، این همکاری ساده نیست، اما غیرممکن هم نیست. در حال حاضر در حوزه‌‌‌های پزشکی، داروسازی، کشاورزی، مواد غذایی، مدیریت آب و صنعت پلاستیک‌‌‌سازی که مشمول تحریم‌‌‌ها نیستند، زمینه همکاری‌‌‌های خوبی میان ایران و مجارستان وجود دارد.

او با بیان اینکه مدیران ۱۲شرکت تراز اول در همه این زمینه‌‌‌ها به همراه او به ایران آمده‌‌‌اند، گفت: مجارستان در تمامی این حوزه‌‌‌ها دارای مزیت است و این بهترین فرصت برای همکاری است. سیارتو یادآوری کرد: مجارستان به دنبال برقراری روابط یک‌‌‌طرفه نیست. ما در این سفر قصد داریم مواد اولیه موردنیاز صنایع پلاستیک‌‌‌ خود را از تولیدات مرغوب ایران خریداری کنیم. وی همچنین بر عزم دو کشور برای توسعه سطح همکاری‌‌‌های تجاری دوجانبه تاکید کرد و گفت: با وجود آنکه رژیم تحریم‌‌‌های بین‌المللی همکاری‌‌‌ها را محدود می‌کند، اما باید تلاش کنیم در زمینه‌‌‌هایی که تحریم، آنها را محدود نکرده موثرتر عمل کنیم. او با بیان اینکه مجارستان در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی مایل به همکاری‌‌‌های بیشتر با ایران است، افزود: مجارستان با هدف تسهیل هرچه بیشتر انتقال کالا میان دو کشور، سالانه ۵‌هزار و ۳۰۰مجوز برای شرکت‌های ایرانی در حوزه حمل‌‌‌ونقل صادر خواهد کرد. گابور جنی، مدیرعامل آژانس توسعه صادرات مجارستان نیز در این همایش با بیان اینکه ۲۰‌درصد تولیدات مجارستان توسط شرکت‌های کوچک و متوسط صورت می‌گیرد، گفت: متاسفانه تنها ۲۰‌درصد مازاد تولیدات ما به کشورهای خارج از حوزه اتحادیه اروپا صادر می‌‌‌شود که در واقع نقطه‌‌‌ضعف ماست. مجارستان تلاش می‌کند شرکت‌های کوچک و متوسط را توسعه داده و زمینه حضور آنها را در خارج از اتحادیه اروپا فراهم کند. او تاکید کرد: آژانس توسعه صادرات مجارستان در همه زمینه‌‌‌هایی که مشمول تحریم‌‌‌ها نیستند، به‌ویژه در حوزه مدیریت آب و صنایع مرتبط، از شرکت‌های مجاری برای فعالیت در ایران حمایت خواهد کرد. حامد عسگری، معاون بین‌الملل اتاق ایران هم با ارائه ۶پیشنهاد برای مقابله با چالش‌‌‌های ناشی از تحریم‌‌‌ها در تجارت ایران و مجارستان، بیان کرد: اولین پیشنهاد، امضای موافقت‌‌‌نامه‌‌‌های تجاری دوجانبه است. بررسی راه‌‌‌های همکاری تجاری در چارچوب مقررات و موافقت‌‌‌نامه‌‌‌های بین‌المللی و در عین حال جست‌وجوی مسیرهای تجاری جایگزین و مکانیزم‌‌‌هایی برای کاهش تاثیر تحریم‌‌‌ها می‌‌‌تواند در این موافقت‌‌‌نامه‌‌‌ها مورد توجه قرار گیرد. او افزود: تسهیل تجارت کارآمد برای تسریع در روندهای گمرکی و به حداقل رساندن هزینه‌‌‌های مبادلاتی و همچنین به‌کارگیری ابتکارات دسترسی به بازار از دیگر پیشنهادهای موثر در این زمینه است. شناسایی فرصت‌‌‌های صادراتی خاص و استفاده از نقاط قوت موجود در بخش‌‌‌هایی مانند کشاورزی، فناوری و داروسازی برای تنوع‌بخشیدن به سبد تجاری ما و کاهش وابستگی به کالاهای تحریم‌شده، باید در دستور کار قرار گیرد.

پشتیبانی مالی تجارت و تقویت کانال‌‌‌های مالی و مکانیزم‌‌‌های تامین مالی تجارت، سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه مهارت‌‌‌ها و ابتکارات ظرفیت‌‌‌سازی برای افزایش انعطاف‌‌‌پذیری کسب‌وکارها و توانمندسازی آنها برای انطباق با شرایط متغیر بازار و محیط‌‌‌های نظارتی و همچنین تشویق سرمایه‌گذاری خارجی و سرمایه‌گذاری‌‌‌های مشترک در بخش‌‌‌های کلیدی مورد علاقه متقابل و در عین حال ترویج کارآفرینی و نوآوری به عنوان محرک‌‌‌های رشد اقتصادی و ایجاد شغل، سه پیشنهاد دیگر عسگری برای مقابله با اثرات تحریم در تجارت ایران و مجارستان بود.

او همچنین با طرح پیشنهاد تشکیل کارگروه اختصاصی با وظیفه تدوین استراتژی جامع برای ارتقای سطح روابط تجاری میان ایران و مجارستان، بیان کرد: این کارگروه پس از دستیابی به اهداف و احراز شرایط خاص، می‌‌‌تواند به یک کمیته تجاری مشترک متشکل از نمایندگان شرکت‌های ایرانی و مجارستانی تبدیل شود. این کمیته به‌عنوان بستری برای گفت‌‌‌وگوی مداوم، همکاری و تصمیم‌گیری مشترک عمل می‌کند و به کسب‌وکارهای هر دو کشور قدرت می‌دهد تا فعالانه در شکل‌‌‌دهی آینده مشارکت اقتصادی مشارکت کنند. عسگری افزود: علاوه بر این، با افزایش همکاری، چشم‌‌‌اندازی برای تبدیل این کمیته تجاری مشترک به یک اتاق بازرگانی مشترک وجود دارد؛ اتاق مشترکی که توسط شرکت‌های ایرانی و مجارستانی اداره می‌شود. احمد فیروزی، مدیر دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت نیز در این نشست گفت: در سازمان توسعه تجارت ایران سازوکارهای متنوعی برای کمک به توسعه تجارت خارجی وجود دارد که عمده آنها در اختیار شرکت‌های بخش خصوصی ایرانی و خارجی قرار می‌گیرد. اعزام و استقرار رایزن‌‌‌های بازرگانی ایران در کشورهای اولویت‌‌‌دار تجاری از اولویت‌‌‌های ماست. آمار رایزنان بازرگانی ما در دولت سیزدهم، چند برابر قبل شده است. در ماه‌‌‌های آینده با همکاری وزارت خارجه رایزن بازرگانی ایران در بوداپست نیز مستقر می‌شود.

فیروزی ادامه داد: ایجاد مراکز تجاری ایران در کشورهای هدف اولویت دیگر است. الان بیش از ۵۰مرکز تجاری داریم که متولی آنها بخش خصوصی است و خدمات مختلفی به تجار ارائه می‌کنند. او با طرح این پیشنهاد که جلسات حضوری و آنلاین کمیته‌‌‌های تخصصی کمیسیون مشترک برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده این کمیسیون تداوم یابد، گفت: از اتاق ایران می‌‌‌خواهیم نتایج نشست تجاری میان ایران و مجارستان را رصد کند تا اگر چالشی در این همکاری‌‌‌ها وجود داشت، آن را به اطلاع سازمان توسعه تجارت برساند. این موانع حتما در سریع‌‌‌ترین زمان برطرف خواهند شد. همچنین در ادامه نایب‌‌‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران در این همایش با اشاره به ضرورت گسترش روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و مجارستان در زمینه‌‌‌های مستعد همکاری، افزود: در سال ۲۰۲۲ مجارستان بالغ بر ۱۱.۶میلیون دلار کالا از ایران وارد و ۴۲میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است. این ارقام در مقایسه با صادرات ۱۵۰میلیارد دلاری و واردات ۱۵۸میلیارد دلاری این کشور در همین دوره زمانی که مجموعا ۳۰۸میلیارد دلار بوده، بسیار کمتر از انتظار است. محمدرضا بهرامن با بیان اینکه دو کشور ایران و مجارستان از استعداد بالقوه در حوزه تجارت و صنعت برخوردارند، ادامه داد: قطعا توسعه روابط تجاری صنایع مختلف مانند خودرو، ماشین‌‌‌آلات، لوازم‌‌‌خانگی، معادن، فناوری اطلاعات، انرژی و گردشگری می‌‌‌تواند برای دو طرف فواید قابل‌توجهی داشته باشد.

به گفته او تولید مشترک، انتقال دانش و فناوری و سرمایه‌گذاری در دو کشور از زمینه‌‌‌های بسیار خوب همکاری میان ایران و مجارستان است.

بهرامن تاکید کرد: برای تحقق این همکاری‌‌‌ها لازم است به صورت فعالانه، اطلاعات پروژه‌‌‌های مستعد سرمایه‌گذاری در دو کشور از سوی مراجع ذی‌‌‌صلاح مورد مبادله قرار گیرد تا سرمایه‌گذاران علاقه‌‌‌مند بتوانند در توسعه طرح‌‌‌های منتخب و سرمایه‌گذاری مشارکت داشته باشند. او افزود: همکاری در زمینه تبادل دانش فنی و تجربیات نوآورانه بین دو کشور، با توجه به تجربیات و دانش فنی موجود در ایران در زمینه‌‌‌هایی مانند بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، دانش سلول‌‌‌های بنیادی و امثال آن می‌‌‌تواند به توسعه فناوری و نوآوری در هر دو کشور کمک کند. نایب‌‌‌رئیس اتاق ایران، همکاری در زمینه تحقیق و توسعه و انتقال فناوری را یکی از حوزه‌‌‌های مستعد در دو کشور دانست و ادامه داد: همکاری در تبادل و آموزش منابع انسانی متخصص و ماهر و همچنین تبادل استاد و دانشجو و ارائه بورس‌‌‌های تحصیلی مشترک می‌‌‌تواند به تقویت زیرساخت‌‌‌های فناوری و ارتقای قدرت رقابتی دو کشور منجر شود. به گفته بهرامن، کشاورزی و صنایع غذایی از دیگر زمینه‌‌‌های مستعد همکاری بین ایران و مجارستان است. او تاکید کرد: تبادل تجربیات در زمینه تولید محصولات کشاورزی، فرآوری و صادرات محصولات غذایی می‌‌‌تواند به توسعه صنعت کشاورزی و افزایش امنیت غذایی در هر دو کشور کمک کند.

بهرامن افزود: دو طرف می‌‌‌توانند در زمینه‌‌‌های کشت فراسرزمینی، فرآوری محصولات و سایر زمینه‌‌‌های مرتبط با کشاورزی و صنایع غذایی همکاری موثری داشته باشند.