مسیر آسان برای تجارت؟

برای روشن‌‌‌تر شدن محتوای این خبر کوتاه، علیرضا پیمان‌‌‌پاک، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»‌‌‌ به توضیح این مساله پرداخت و گفت: ما اکنون موفق به انجام چند کار شده‌‌‌ایم. در این چند ماه هماهنگ کرده‌‌‌ایم که تعدادی از واردکنندگان عمده کالاهای اساسی بتوانند از محل یوآن، ارز دریافت کنند.

او ادامه می‌دهد: همچنین با تامین‌‌‌کنندگان اصلی برزیل مذاکراتی داشتیم و با آنها توافق کرده‌‌‌ایم که وجه کالایی را که عرضه می‌کنند از همان محل‌‌‌هایی که ما دارای منابع ارزی هستیم دریافت کنند و از ارز محلی آنجا استفاده کنند.

او همچنین خبر داد: مسیر دیگری نیز در روسیه باز شده است که بر این اساس تامین‌‌‌کنندگان می‌‌‌توانند ارز خود را از منابعی جز درهم و تا حد کمتری یورو تامین کنند. این مساله باعث می‌شود که دیگر نیاز به انتقال و تبدیل ارز وجود نداشته باشد و کانال مبادله مستقیم شود.

قائم‌‌‌مقام وزیر کشاورزی، در بخش دیگری از سخنان خود می‌‌‌گوید: نکته دیگر مربوط به این است که اگر بتوانیم کانال‌‌‌های خرید خود را به گونه‌‌‌ای مدیریت کنیم که از همین کشورهای طرف توافق کنونی صورت بگیرد، یعنی به عبارت دیگر نقشه ارزی و تجاری ما با یکدیگر هماهنگ شود، واقعا می‌‌‌توان گفت دیگر مشکلات قبل و از همه مهم‌تر ریزش‌‌‌هایی که در جریان انتقال و تبدیل ارزی داشتیم، برطرف خواهد شد و در این مسیر نیز در حال حرکت هستیم.

او در توضیح این مطلب می‌‌‌گوید: این مسیر که از آن سخن می‌‌‌گوییم هم تنوع کالایی و هم قابلیت ایجاد مطابقت متناسب با نیازهای ما را دارد. همچنین می‌‌‌توانیم در دیگر نقاط منابع ارزی ایجاد کنیم. برای نمونه، در آمریکای لاتین می‌‌‌توانیم با تحویل اوره، کود و دیگر کالاها، منابع ارزی خود را متنوع کنیم و در قالب آن منابع ارزی، خریدهای مستقیم از خود این کشورها را انجام دهیم.  پیمان‌‌‌پاک همچنین با طرح مساله گسترش تهاتر بیان می‌کند: در بحث تهاتر، پیشرفت‌‌‌های خوبی در مراوده با کشورها داشته‌‌‌ایم که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌توان جزئیات آنها را مطرح کرد، اما در این حد می‌‌‌توان گفت با کشورهای دیگری نیز به توافق رسیده‌‌‌‌‌‌ایم که نفت و میعانات تحویل بدهیم و کالاهای اساسی و موردنیاز خود را وارد کنیم.

این مقام مسوول درباره مسائل مالی مربوط به این اقدامات توضیح می‌دهد: با پیگیری این روش‌ها در حدود ۵‌درصد کاهش نرخ خرید داشته‌‌‌ایم که در هفته‌‌‌های آتی مشروح این اقدامات به مردم ارائه خواهد شد. او در پاسخ به این پرسش که این توافق‌‌‌ها در چه قالبی صورت گرفته است، تصریح می‌کند: این هماهنگی‌‌‌ها و توافقات نه با کشورها و دولت‌‌‌ها، بلکه با تجار اصلی طرف حساب با ایران انجام شده است و ما کانال‌‌‌هایی برای آنها تعریف کرده‌‌‌ایم تا منابع خود را از چین دریافت کنند. او همچنین خبر می‌دهد این توافق‌‌‌ها با چند کشور دیگر نیز صورت گرفته است که به دلیل پرهیز از ایجاد حساسیت تحریمی امکان رسانه‌‌‌ای شدن ندارد.