۷۰درصد دشت‌‌‌ها در وضعیت ممنوعه برداشت آب

به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، عیسی بزرگ‌‌‌زاده در نشستی با اصحاب رسانه که در شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد، با تشریح وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ آذرماه اظهار کرد: ورودی‌‌‌ سدهای کشور از ۳.۳۸میلیارد مترمکعب در سال گذشته به ۴.۰۹میلیارد مترمکعب افزایش یافته که از رشد ۸درصدی ورودی سدهای کشور حکایت دارد.

سخنگوی صنعت آب کشور در خصوص خروجی سدهای کشور نیز گفت: خروجی سدهای کشور از ۴.۸۸میلیارد مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم ۵.۹۵میلیارد مترمکعب رسیده است که نشانگر رشد ۲۲درصدی میزان تامین مصارف از محل سدها نسبت به سال گذشته است.

بزرگ‌‌‌زاده موجودی مخازن سدهای کشور را در تاریخ ۲۵آذرماه با ۴۰‌درصد پرشدگی، معادل ۱۹.۸۴میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: این میزان در سال گذشته ۱۸.۰۵میلیارد مترمکعب بوده که نشانگر ۱۰‌درصد رشد نسبت به سال گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: بارش‌‌‌های پاییز هنوز نمی‌‌‌تواند شاخص ترسالی یا خشکسالی باشد و ما بیشترین بارش‌‌‌ها را در زمستان تا بهار شاهد هستیم.

سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به وضعیت برخی سدهای کشور اضافه کرد: مجموعه ۱۳سد دریاچه ارومیه دارای ۲۳‌درصد پرشدگی است. ولی زاینده‌‌‌رود نسبت به سال قبل وضعیت بهتری دارد؛ چرا که در سال گذشته وزارت نیرو برنامه‌‌‌ریزی دقیقی در حوضه زاینده‌‌‌رود در خصوص منابع و مصارف ترتیب داد و به همین دلیل امسال شاهد وضعیت بهتری در این حوضه هستیم و دارای ۸۷‌درصد پرشدگی است.

بزرگ‌‌‌زاده گفت: در خراسان‌رضوی وضعیت همچنان خوب نیست و سد دوستی ۵درصد پرشدگی دارد و نسبت به سال گذشته ۶۷‌درصد کاهش داشته است. بر همین مبنا شهر مشهد و استان خراسان‌رضوی یکی از نقاط هدف اجرای طرح‌‌‌های اضطراری تامین آب است و به صورت هفتگی وضعیت منابع آب شهر مشهد پایش می‌شود.

وی هرمزگان را از دیگر حوضه‌‌‌های مورد تمرکز در اجرای طرح‌‌‌های اضطراری تامین آب و مقابله با خشکسالی اعلام و بیان کرد: سیستان و بلوچستان نیز یکی از نقاط ویژه است و در اجرای پروژه‌‌‌ آب‌‌‌شیرین‌‌‌کن برای این استان، به شرط تامین مالی آن از سوی سازمان برنامه و بودجه، دستگاه‌‌‌های موردنیاز از دو هفته دیگر وارد ایران می‌شوند.

۷۰‌درصد از دشت‌‌‌های کشور در محدوده ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار دارند

سخنگوی صنعت آب در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت آبخوان‌‌‌های کشور اظهار کرد: ۷۰‌درصد از دشت‌‌‌های کشور ۹۰‌درصد چاه‌‌‌های کشور را در بر گرفته‌اند که اکنون در وضعیت بحرانی و ممنوعه بحرانی قرار دارند.

وی گفت: از ۶۰۹دشت کشور، به ۳۵۹محدوده از کل محدوده‌‌‌های کشور در گزارش فرونشست سازمان زمین‌شناسی اشاره شده است. ۲۵۰محدوده که ۶۷‌هزار چاه دارد و ۱۶‌درصد برداشت آب در آن صورت گرفته، فرونشست نداشته، ولی حدود ۸۸محدوده بین صفر تا ۵سانتی‌متر فرونشست داشته است.

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: این محدوده دارای ۷۵‌هزار چاه است و میزان برداشت آب آن نیز ۱۸‌درصد بوده است. ۱۷۹محدوده نیز که دارای ۱۵۴‌هزار چاه کشاورزی است، با ۵ تا ۱۰سانتی‌متر فرونشست روبه‌رو بوده است.

بزرگ‌‌‌زاده با بیان اینکه سالانه بین ۴۵ تا ۵۰سانتی‌متر فرونشست در کشور رخ می‌دهد، تصریح کرد: در ۳۵۹دشت فرونشست رخ داده و ۴۲۰دشت افت تراز دارد که ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

مسدود شدن ۱۳۲‌هزار حلقه چاه غیرمجاز با اجرای طرح احیا و تعادل‌‌‌بخشی

سخنگوی صنعت آب با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل‌‌‌بخشی در سراسر کشور به منظور مدیریت منابع و مصارف آب اظهار کرد: با اجرای طرح احیا و تعادل‌‌‌بخشی تاکنون ۱۳۲‌هزار حلقه چاه غیرمجاز مسلوب‌‌‌المنفعه شده است. همچنین ۱۴۰‌هزار پروانه چاه کشاورزی براساس سند ملی آب اصلاح یا تعدیل شده است.

وی بیان کرد: این پایش توسط بیش از ۸۰۰گروه حفاظت و نظارت در سراسر کشور انجام شده است که به طور دائم در حال بازدید از چاه‌‌‌های کشاورزی هستند.

بزرگ‌‌‌زاده همچنین خاطرنشان کرد: با رصد و پایش ۲۲۰‌هزار کنتور فهام، برداشت غیرمجاز در چاه‌‌‌های مجوزدار کشاورزی ۷میلیارد مترمکعب کاهش خواهد داشت.