به دنبال اعلام وزارت صنایع مبنی بر پرداخت تسهیلات «بازسازی و تکمیل فرآیند تولید» به واحدهای صنعتی،ستاد تحول صنایع و معادن مراحل ده‌گانه دریافت این تسهیلات را برای آن دسته از صنعتگرانی که هنوز اقدام به ثبت‌نام نکرده‌اند، اعلام کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن، واحدهای متقاضی دریافت تسهیلات بازسازی و تکمیل می‌توانند با مراجعه به سایت این ستاد نسبت به ثبت نام بنگاه و واحد تولیدی خود اقدام کنند.

بر پایه این گزارش، ثبت‌نام، بررسی اولیه، ارسال مدارک، بررسی نهایی، معرفی به بانک، پذیرش در بانک، بررسی اعتباری (فقط برای پروژه‌های بزرگ)، عقد قرارداد، پرداخت تسهیلات و ارائه گزارش اجرایی، مراحل ده‌گانه دریافت تسهیلات بازسازی را تشکیل می‌دهند.

همچنین وجود پیش فاکتور برای پروژه‌های کوچک و طرح توجیهی برای پروژه‌های بزرگ از جمله مدارک ضروری عنوان شده است.

این ستاد معرفی به بانک را مرحله بعدی اعلام کرد و گفت: «سعی بر این است که متقاضی به همان شعبه ای که انتخاب کرده است معرفی شود، اما گاهی ممکن است به دلایل اجرایی، معرفی به شعبه یا بانک عامل دیگری انجام گیرد.»

بر اساس این گزارش، مرحله پذیرش در بانک و بررسی اعتباری که مخصوص پروژه‌های بزرگ است از سوی بانک عامل صورت می‌گیرد و نتیجه بررسی در سایت ستاد تحول قابل مشاهده خواهد بود.

بر اساس اعلام ستاد تحول صنایع و معادن، با طی مراحل اعلام شده و پس از تایید درخواست در بانک، قرارداد بین بانک و متقاضی منعقد وسپس تسهیلات به متقاضی پرداخت می‌شود.

همچنین پس از بررسی اعتباری و تائید طرح در بانک، در صورتی که ارائه تسهیلات ارزی باشد بانک صنعت و معدن از دفتر نظارت و ارزیابی طرح‌ها در وزارت صنایع و معادن برای تایید ارائه تسهیلات استعلام می‌کند.

همچنین ارائه گزارش اجرایی آخرین مرحله از پروسه تسهیلات بازسازی و تکمیل است که در این بخش کلیه مراحل اجرای پروژه از انعقاد قرار داد با ماشین‌ساز و یا مشاور گرفته تا حمل، نصب و راه‌اندازی، توسط متقاضی ثبت می‌شود و پس از ارزیابی و تایید، مراحل بعدی پرداخت‌ها انجام خواهد شد.

این ستاد، هدف از اعطای تسهیلات بازسازی و تکمیل را بهینه‌سازی خطوط تولید از نظر مصرف انرژی عنوان و اعلام کرده است: «این تسهیلات فعلا فقط به بنگاه‌های تاثیر پذیر تعلق می‌گیرد.» متقاضیان می‌توانند اطلاعات تکمیلی را در سایت stsm.ir دریافت کنند.