به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، این طرح، یکی از طرح‌‌‌های نظرسنجی جامع‌ و کامل برگزارشده در کشور تاکنون بوده است که از جنبه‌های مختلف، دارای شاخص‌های برجسته‌ای است.

در اجرای این طرح بالغ بر ۳میلیون و ۲۰۰هزار مشترک از طریق پیامک، لینک شرکت در نظرسنجی را دریافت یا در نظرسنجی تلفنی و میدانی مشارکت کردند و در پایان فاز جمع‌آوری اطلاعات، بیش از ۹۲هزار نمونه کامل پرسشنامه جمع‌آوری شد.

براساس این گزارش، به لحاظ تنوع روش‌های برگزاری، این طرح به صورت آنلاین، تلفنی و مصاحبه میدانی (مراجعه دربِ منزل) اجرا شد. در هر سه روش از زیرساخت نرم‌افزاری هوشمند یکپارچه در جمع‌آوری داده‌‌‌ها استفاده شد و با بهره‌‌‌گیری از این زیرساخت که با مشارکت بخش خصوصی دانش‌بنیان توسعه‌یافته بود، پالایش داده‌‌‌ها، نظارت بر عملکرد پرسشگران و کیفیت داده‌های جمع‌آوری‌شده، به‌دقت پایش شد. همچنین با ارتباط این سامانه با سامانه‌‌‌های امور مشترکان ۳۹شرکت توزیع برق، امکان مشارکت در طرح برای هریک از مشترکان براساس الگوی مصرف و بهره‌‌‌مندی از پاداش ۲۰برابری، سفارشی‌سازی شد.

براساس این گزارش، جمع‌آوری داده‌‌‌ها در این طرح در چهار فاز انجام شد:

در فاز نخست، نظرسنجی پایلوت از طریق ارسال لینک برای مشترکان در فضای مجازی برگزار شد و طی آن، روایی و پایایی طرح مورد بررسی قرار گرفت. در این فاز ۴هزار و ۱۸۴مشترک در نظرسنجی، شرکت کردند.

در فاز دوم لینک پرسشنامه برای ۱۰‌درصد از کل مشترکان خانگی هر شرکت توزیع یعنی تعداد ۳میلیون و ۲۰۰‌هزار مشترک، از طریق سرشماره‌‌‌های امور مشترکان، پیامک ارسال و تعداد ۷۳هزار و ۶۱۰نمونه کامل پرسشنامه تکمیل و جمع‌آوری شد.

براساس این گزارش، در این طرح برای هر مشترک لینک اختصاصی یکتا ارسال شد و فرآیند پرسشنامه براساس الگوی مصرف مشترکان و این موضوع که مشمول طرح پاداش شده یا خیر به صورت داینامیک تغییر کرد. به این معنا که پرسش‌‌‌های مطرح‌شده در پرسشنامه براساس قرارگیری مشترک در پله‌‌‌های مختلف مصرف، متفاوت طراحی شد و داده‌‌‌های جمع‌‌‌آوری‌شده به صورت هوشمند امکان بررسی هر یک از گروه‌های مختلف مصرف را فراهم کرد.همچنین با استفاده از این لینک پویا، نظرات هر شرکت‌کننده بر مبنای اطلاعات دموگرافی نظیر استان محل سکونت، الگوی مصرف شرکت‌کننده و... مورد سوال قرار گرفت و گزارش‌ها متناسب با آن جهت شناخت بهتر عملکرد سازمان در نحوه اطلاع‌رسانی براساس هر یک از پله‌های مصرف استخراج شد.

در فاز سوم، نظرسنجی به صورت تلفنی توسط ۴۹۳پرسشگر در ۳۹شرکت توزیع برق به اجرا درآمد و تعداد ۷هزار و ۵۶۲نمونه جمع‌آوری شد. در این فاز هر شرکت توزیع، مکلف به جمع‌آوری حداقل ۱۰۰مصاحبه تلفنی بود. مدیریت اجرای طرح تلفنی نیز با استفاده از پلتفرم هوشمند انجام شد. این پلتفرم دارای مدیریت تخصیص مشترکان با توزیع و پراکندگی مناسب به پرسشگران بود و مدیریت تماس‌های برقرارشده و نظارت بر عملکرد پرسشگران در سامانه را نیز برعهده داشت.

در فاز چهارم، طرح نظرسنجی میدانی توسط ۵۱۲پرسشگر در ۳۹شرکت توزیع برق به صورت حضوری به اجرا درآمد و تعداد ۶هزار و ۹۸۹مصاحبه حضوری درب منزل مشترکان انجام شد. در این فاز، پرسشگران با استفاده از نرم‌افزار کاربردی اندرویدی، اقدام به تکمیل پرسشنامه‌‌‌های میدانی کردند. در این فاز نیز برای هر شرکت توزیع برق حداقل ۱۰۰مصاحبه میدانی لحاظ شده بود. همچنین در این فاز نظارت بر عملکرد پرسشگران از طریق گزارش‌های GIS فراهم بود که بر این اساس، توزیع جغرافیایی متناسبی در جمع‌آوری داده‌‌‌های میدانی انجام شد و متعاقبا صحت و کیفیت داده‌های جمع‌آوری‌شده نیز افزایش چشمگیری داشت.

نتایج نظرسنجی درباره اجرای طرح سراسری پاداش صرفه‌‌‌جویی

به‌طور کلی از بین ۸۸هزار و ۱۶۱ (مجموع نظرسنجی‌ها به‌جز فاز پایلوت) شرکت‌کننده در این طرح، حدود ۷۵‌درصد شرکت‌کنندگان اظهار کرده‌‌‌اند که از این طرح مطلع بوده‌‌‌اند. برخی از جزئیات و آمار قابل‌توجه حاصل از این طرح در ادامه ارائه می‌شود:

در اجرای طرح نظرسنجی آنلاین، مشترکان شرکت توزیع برق استان گیلان با ۱۱هزار و ۸۲۶نمونه تکمیل‌شده، بیشترین مشارکت را داشتند و شرکت توزیع برق تهران بزرگ با ۵هزار و ۹۹۶نمونه، شرکت توزیع برق استان تهران با ۵هزار و ۵۵۹نمونه، شرکت توزیع برق استان گلستان با ۳هزار و ۹۱۶نمونه و شرکت توزیع برق البرز با ۳هزار و ۵۲۹نمونه جمع‌آوری‌شده در رتبه‌های دوم تا پنجم مشارکت مشترکان قرار گرفتند.

براساس اطلاعات حاصل از نظرسنجی آنلاین، ۰۸/ ۷۴‌درصد مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی از طرح پاداش ۲۰برابری مدیریت مصرف برق مطلع بودند. همچنین ۱/ ۶۳‌درصد از شرکت‌کنندگان معتقد بودند که امسال نسبت به سال گذشته برق کمتری مصرف کرده‌اند، ۲۵/ ۹۱‌درصد از پاسخگویان هم پس از معرفی طرح، علاقه‌مندی خود را به مشارکت در طرح تا پایان تابستان ابراز کردند. تنها ۷۵/ ۸‌درصد از مشارکت‌کنندگان اعلام کردند که علاقه‌مند به مشارکت در ادامه این طرح نیستند که از این میان ۰۷/ ۵۲‌درصد از شرکت‌کنندگان دلیل عدم‌مشارکت خود را افزایش بی‌‌‌سابقه دمای هوا دانسته‌‌‌اند.

این گزارش حاکی است ۷۸/ ۲۹‌درصد شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌‌‌اند که به دلیل کاهش مصرف برق در سال گذشته، کاهش مصرف بیش از این برایشان مقدور نبوده است. همچنین ۴۵/ ۲۱‌درصد شرکت‌کنندگان عدم‌شفافیت نحوه محاسبه پاداش طرح و ۰۷/ ۲۱‌درصد عدم‌اطمینان از اجرای درست طرح و پرداخت پاداش را مهم‌ترین دلیل عدم‌مشارکت در طرح اعلام کرده‌اند.

این گزارش اضافه می‌کند درباره نحوه اطلاع‌رسانی از طرح پاداش ۲۰برابری مدیریت مصرف برق، ۲۳/ ۳۰‌درصد از طریق نرم‌افزار برق من، ۵۸/ ۲۳‌درصد از طریق تبلیغات محیطی و بیلبوردها، ۵۴/ ۲۲‌درصد از طریق دوستان و آشنایان و ۴۴/ ۱۶‌درصد از طریق پیام‌‌‌رسان‌های داخلی با طرح آشنا شده و ۴۸/ ۱۱‌درصد از شرکت‌کنندگان از طریق شبکه‌های اجتماعی خارجی با طرح آشنایی پیدا کرده بودند.براساس این گزارش، از بین شرکت‌کنندگانی که مشمول دریافت پاداش ۲۰برابری مدیریت مصرف برق شده و این محاسبات روی قبض برق آنها اعمال شده بود، تنها ۹۵/ ۵۶‌درصد از آنها از دریافت مبلغ پاداش طرح روی قبض خود مطلع بودند.بی‌اطلاعی از راهکارهای کاهش مصرف برق به عنوان کم‌‌‌اهمیت‌ترین دلیل عدم‌کاهش مصرف از سوی مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی عنوان شده است.