ایسنا- وزیر نیرو توضیحات جدیدی در رابطه با قیمت آب و برق در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ارائه داد.

وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیات دولت در رابطه با قیمت آب و برق در صورت اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: در این رابطه چند پیشنهاد و سناریو به دولت داده‌ایم که امیدواریم یکی از آنها تصویب ‌شود. مجید نامجو همچنین در رابطه با وضعیت بودجه نیز گفت: هنوز بودجه به دولت نیامده و باید معاونت برنامه‌ریزی اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش ایسنا، اظهارات وزیر نیرو درحالی مطرح شده است که پیش‌تر قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو در هدفمند کردن یارانه‌ها ضرر کرده است، گفت: با هدفمندکردن یارانه‌ها وزارت نیرو از یک جهت ضرر کرد و از یکسو منفعت برد، اما چون اجرای گام دوم هدفمندکردن در هاله‌ای از ابهام است وزارت نیرو بلاتکلیف مانده است.

علی ذبیحی با اشاره به اینکه به خاطر مبهم بودن هدفمندکردن یارانه‌ها وزارت نیرو بلاتکلیف مانده است، تصریح کرد: وزارت نیرو جدول پیشنهادی خود را برای قیمت آب با سناریوهای مختلف که شامل حالت‌های متفاوت قیمت است ارائه داده است و در این جدول درصد افزایش قیمت‌ها فرق می‌کند.

او با اشاره به اینکه در مرحله اول هدفمندی قیمت آب فقط ۲۰ درصد افزایش داشت، تاکید کرد که در حال حاضر فقط یک چهارم قیمت تمام شده آب از مردم گرفته می‌شود.

قائم مقام وزیر نیرو همچنین با بیان اینکه در صورت اجرای گام دوم هدفمندکردن یارانه‌ها سناریوهای خاص برای قیمت آب در بخش‌های مختلف داریم، گفت: قیمت‌های پیشنهادی متفاوت است و این سناریوهای مختلف با امتیازی که دولت به مردم می‌دهد متناسب خواهد بود، چرا که قیمت‌ها باید متناسب با کمکی که دولت به مردم در قانون هدفمندی می‌کند باشد تا پولی که به مردم داده می‌شود پاسخگوی هزینه آب باشد.

ذبیحی با تاکید بر اینکه از چگونگی انتخاب سناریو توسط دولت و تصویب درمجلس خبر نداریم، اظهار کرد: ‌اگر هدفمندی قرار نیست اجرا شود باید سازوکار را به زمان قبل از هدفمندی برگردانیم یا طراحی جدیدی شکل گیرد.

قائم مقام وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که آیا در این محاسبات کاهش قدرت خرید مردم نیز در نظر گرفته شده است، به صورت خلاصه گفت: همه مردم یک جور نیستند؛ قدرت خرید بازاری‌ها مثل قبل نیست و فقط قدرت خرید کارمندان ثابت مانده است.