با واردات، تورم مهار نمی‌شود

وی درباره تامین مواد اولیه صنایع پایین‌دست که پیرامون آن گلایه‌‌‌هایی مطرح شده است، گفت: در اقتصاد صنعتی، به‌عنوان وزیر تولید باید بگویم که وزارت صمت، وزارت تولید است، منتها نه اینکه صرفا وزیر تولید باشد؛ ما تولید می‌‌‌کنیم برای مصرف‌کنندگان و اگر چنانچه مصرف ما به اندازه تولید ما نباشد و در مصرف و تولید ناترازی داشته باشیم، گاهی با واردات و گاهی با صادرات این را جبران می‌‌‌کنیم. تجارت ما عملا در خدمت تولید است. مقام معظم رهبری فرمودند سال «رشد تولید و مهار تورم»؛ یعنی در حقیقت این دو موضوع با همدیگر لازم و ملزوم هستند. به نظر من اینکه فکر کنیم می‌‌‌توانیم تورم را از طریق واردات مهار کنیم، حرف درستی نیست. باید تمرکز ما بر تولید باشد و ان‌شاءالله با صادرات و تولید صادرات‌محور، به سمت و سوی تولید حرکت کنیم. وقتی به همه جای اقتصاد دست می‌‌‌زنیم و دائم درگیر آن می‌‌‌شویم، نمی‌‌‌دانم در بحث مواد اولیه چه باید کرد. اما همه باید نگران باشند که مواد اولیه را چه کار کنیم. در حالی که قاعده این است که صنعت مواد اولیه‌‌‌ خود را پیدا کند، بخشی از مواد اولیه ما باید از خارج از کشور تامین شود. بنابراین تامین ارز موردنیاز برای واردات این کالا‌‌‌ها در زمان معین و مقرر، پیچیدگی‌‌‌های زیادی دارد که در تلاش هستیم اینها را در مدار قرار دهیم.

علی‌آبادی در ادامه با بیان اینکه نمی‌‌‌توان با واردات، تورم را مهار کرد و باید به سمت تولید صادرات‌محور برویم، در پاسخ به سوالی درباره عرضه کم فولاد و پتروشیمی در بورس، گفت: در روال طبیعی اقتصاد، این موضوع نیاز به کنترل‌‌‌ ندارد. اگر تولیدکننده منفعتش تامین نشود تولید نمی‌‌‌کند. اگر تولید نکند تورم ایجاد می‌شود و اگر تورم ایجاد شود اقتصاد به هم می‌‌‌ریزد. پس باید تلاش کنیم منافع معقول و منطقی برای تولیدکننده به وجود بیاوریم تا او تشویق به تولید شود. بنابراین اینکه فکر کنیم با فشار آوردن به تولیدکننده می‌‌‌توانیم تورم را مهار کنیم، تصور درستی نیست. باید تلاش کنیم تولیدکننده شرایط بهتری برای تولید پیدا کند و تولید را افزایش دهد.

وزیر صمت درباره اتفاقات حوزه معدن نیز گفت: در دومین مزایده بزرگ معدنی، ۶هزار محدوده به مزایده گذاشته و فقط ۷۰۰معدن واگذار شد. با توجه به اینکه دومین مزایده بود، در حال حاضر عملا شرایط برای ترک تشریفات و واگذاری از طریق مذاکره با کسانی که متقاضی هستند، آماده است. بنابراین از تعاونی‌‌‌ها که به سرمایه‌‌‌های خرد مردم دسترسی دارند دعوت می‌‌‌کنم که در واگذاری معادن شرکت کنند تا مردم هم اعتماد لازم را برای اینکه سرمایه‌شان حفظ می‌شود داشته باشند.

وی در مورد تدوین برنامه جامع معدن نیز گفت: این کار آغاز شده و بخش اکتشاف و بهره‌برداری رو به اتمام است و به‌زودی اعلام خواهد شد. بخش فرآوری در حال انجام است که شاید دو تا سه ماه طول بکشد. ‌‌‌ در بخشنامه جامع قبلا دستورالعمل‌‌‌های بسیار متنوعی داشتیم. اما بخشنامه جامعی در حال صدور است تا این دستورالعمل‌‌‌ها تجمیع و کار برای معدن‌کاران ساده شود.

احیای ۷۰ معدن راکد

علی‌آبادی در ادامه از احیای ۷۰معدن راکد خبر داد و گفت: ۲۱ بسته معدنی شامل محدوده‌‌‌های کوچکی که قبلا به آن علاقه نشان نمی‌‌‌دادند، تجمیع و اقتصادی و برای واگذاری آماده شده‌‌‌اند. همچنین بزرگ‌ترین پایگاه امداد و نجات کشور در طبس آماده راه‌اندازی است که هدف آن در واقع امداد و نجات برای معدن‌کاران است. ولی می‌‌‌تواند به کشور خدمات دیگری هم بدهد.

به گفته وی در بحث اکتشاف، زمین‌شناسی اکتشافات کردستان، جنوب خراسان‌رضوی، قم، مرکزی، اصفهان و آذربایجان‌غربی در دست اقدام است که احتمالا تا پایان امسال این اکتشافات تمام می‌شود.

این مقام مسوول در ادامه درباره موضوع انتقال آب نیز گفت: انتقال آب از خلیج‌فارس، یعنی شیرین‌سازی آب از خلیج‌فارس و انتقال آن به سیستان و بلوچستان و تامین تمام شهرهای بین مسیر و معادن و صنایع بین راه و بعد رسیدن آن به زاهدان، تامین آب شرب زاهدان و بعد تامین صنایع زاهدان و از آنجا رفتن به زابل و تامین شرب و صنعت آنجا و از آنجا به خراسان‌جنوبی و از خراسان‌جنوبی به خراسان‌رضوی تا پایان سال ۱۴۰۴ خیلی کار سنگینی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این کار شروع شده و شاید اواخر امسال بتوانیم این آب را به دو استان کرمان و یزد برسانیم. همچنین در حال حاضر ۳هزار مگاوات نیروگاه در دست احداث است. اما برنامه‌‌‌ریزی برای ۱۰‌هزار مگاوات انجام شده تا نگرانی تامین برق کارخانه‌‌‌ها نیز برطرف شود.

علی‌آبادی همچنین در پاسخ به اینکه آیا توسعه سامانه شفافیت فروشگاه متوقف شده، این موضوع را رد کرد و گفت: مشکلی در پرداخت به پیمانکاران بود که برطرف شد. البته برای برخی هنوز مانده، ولی بیشترشان انجام شد. این موضوع بحث خیلی مهمی است و با توجه به پرداخت یارانه به مردم، داشتن سامانه یکپارچه که همه به هم متصل باشند و امکان کنترل جامع را فراهم کند یک ضرورت است. نواقصی در این بخش وجود دارد که تیم خاصی را برای این کار مامور کرده‌‌‌ایم.

به گفته وزیر صمت، الان سامانه‌‌‌ها فعال هستند. اتصال سامانه‌‌‌ها به همدیگر و بعد اطمینان از اینکه این عملکردها حلقه‌‌‌های قاطع و قابل اعتمادی را به‌‌‌ وجود می‌‌‌آورند، در حال کنترل است.