شانا- معاون امور حقوقی و مجلس وزارت نفت اعلام کرد که پیش نویس قانون حمایت از سازندگان و پیمانکاران داخلی، در آینده نزدیک با همکاری وزارت نفت، دولت و مجلس در فرآیند تصویب قرار می‌گیرد.

شجاع‌الدین بازرگانی با بیان اینکه پیش‌نویس قانون حمایت از سازندگان و پیمانکاران داخلی، به منظور حمایت از سازندگان داخلی تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت نهایی شده است گفت: در آینده نزدیک این پیش‌نویس در سیر مراحل تصویب قرار می‌گیرد. وزیر نفت هم در هشتمین نشست شورای عالی توسعه توان ساخت داخل گفته بود: نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه یک کالا را مواد اولیه آن تشکیل می‌دهد. رستم قاسمی تصریح کرد: زمانی که ما به یک تولیدکننده ۱۰ درصد پیش‌پرداخت می‌دهیم، او مجبور است برای تامین باقی منابع مالی به بانک‌ها و موسسات مالی رجوع کند و بدیهی است که در ازای دریافت تسهیلات باید مبلغی را به عنوان بهره پرداخت کند. وی ادامه داد: همین ‌موضوع سبب می‌شود تا کالا و تجهیزات ساخته شده اقتصادی و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی نباشد.

به گفته وی، از سوی دیگر برخی تولیدکنندگان به دلیل ناتوانی در تامین به موقع منابع مالی یا در زمان‌بندی تحویل تجهیزات تاخیر دارند یا کار را بعد از گذشت چند سال تحویل نمی‌دهند. وزیر نفت اضافه کرد: همه اینها در حالی است که شرکت‌های خارجی سازنده تجهیزات علاوه ‌بر پیش‌پرداخت ۱۰ درصدی که از ما دریافت می‌کنند از منابع داخلی کشور خود نیز به صورت کمک‌های بلاعوض بهره‌ می‌گیرند.

قاسمی یکی از کارآیی‌های صندوق حمایت از سازندگان و پیمانکاران داخلی را پرداخت کمک‌های بلاعوض به آنها دانست و ادامه داد: وقتی یک پروژه تعریف می‌شود، روش‌های تامین منابع مالی آن نیز مشخص و هدف‌گذاری شده است؛ به این ترتیب اگر بتوانیم از منابع خود پروژه حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد به سازنده یا پیمانکار پیش‌پرداخت بدهیم، بخش زیادی از مشکلات این حوزه برطرف ‌شود.