گروه صنعت و معدن- امروزه توسعه بهره‌وری به اولویتی ملی در کلیه کشورها اعم از توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شده است؛ پارامتری که رشد اقتصادی و کنترل تورم را فراهم و امکان دستیابی به سطح بالای استاندارد را میسر می‌کند. در ایران نیز بهره‌وری از جایگاه ویژه‌ای در قانون برنامه پنجم توسعه برخوردار است و یکی از مولفه‌های اصلی برای ایجاد توسعه پایدار و رشد اقتصادی متوازن به حساب می‌آید. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به عنوان متولی توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، به منظور ارتقای بهره‌وری، مدلی را تدوین کرده است که بر اساس آن شرکت‌های بهره‌ور را مورد ارزیابی قرار دهد.

در این میان، برخی از کارشناسان معتقدند که برای بهره‌ور شدن شرکت‌های معدنی سایر مولفه‌های اقتصادی از جمله نرخ ارز، نرخ ماشین‌آلات معدنی، عوارض صادراتی و وضعیت اقتصادی کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته کارشناسان، برای اینکه یک واحد معدنی به بهره‌برداری برسد باید حدود ۵ تا ۶ سال فعالیت صورت گیرد که لازمه آن ثبات در تصمیم‌گیری‌های دولتی و شرایط اقتصادی است. در همایشی که با عنوان «جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران» در ۲۳ آبان ماه برگزار می‌شود، قرار است شرکت‌های بهره‌ور در حوزه معادن و صنایع معدنی که سال گذشته مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، در چهار سطح پیشتازان بهره‌وری، پیشروان بهره‌وری، تلاشگران بهره‌وری و آغازگران بهره‌وری مورد تقدیر قرار گیرند. علاوه بر این نمایشگاه جانبی نیز در این همایش برگزار خواهد شد که متقاضیان می‌توانند دستاوردهای خود را در آن به نمایش گذارند. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این همایش، می‌توانند به پایگاه اینترنتی www.imipa.imidro.org مراجعه یا با شماره تلفن های ۴-۸۷۷۶۲۴۳۰ تماس حاصل فرمایند.