گروه صنعت و معدن - معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مذاکره با شرکت‌های برق و گاز استان‌ها برای تقسیط بدهی صنایع، در خصوص بخشنامه دولت مبنی بر قطع گاز صنایع بدهکار اعلام کرد: در جریان فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها این بخشنامه مطرح شد، اما در حال حاضر تعداد واحدهای مشمول این بخشنامه بسیار کم است. سید رضا فاطمی امین، با اشاره به اینکه ۲۵ هزار واحد صنعتی به شبکه گاز متصل هستند، افزود: شاید بتوان عنوان کرد که

۹۰ درصد از این بدهی‌ها تنها مربوط به حدود ۱۰۰ واحد صنعتی است و این مساله خیلی برای بنگاه‌ها عمومی نیست.

وی در گفت‌و‌گو با «ایلنا»، تصریح کرد: تعدادی از واحدها بودند که به دلایلی نتوانستند هزینه‌های گاز خود را بپردازند که البته تعداد زیادی نیستند. اما برخی از بنگاه‌های بزرگ که هزینه گاز خود را نپرداختند، اغلب واحدهایی چون صنایع پتروشیمی هستند که اصولا قیمت محصولاتشان در بازار پایین بوده و به همین دلیل گردش مالی آنها با اختلال مواجه می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی این وزارتخانه برای رفع مشکل واحدهای مذکور، عنوان کرد: ما مذاکراتی با مدیران شرکت‌های برق و گاز برای رفع مشکل این واحدها داشتیم تا این شرکت‌ها تعامل بهتری با بنگاه‌های صنعتی داشته باشند. بر این اساس انتظار داریم شرکت‌های برق و گاز استان‌ها شرایطی را فراهم کنند که بدهکاران میزان بدهی خود را به صورت شش ماهه تقسیط کرده و امکان پرداخت داشته باشند.

وی در خصوص اینکه آیا این مساله در قالب فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز گریبانگیر صنایع خواهد بود، خاطرنشان کرد: فاز دوم تدابیر خودش را دارد و اگر به مرحله اجرایش برسیم تدابیر خاصش را اجرایی می‌کنیم. امیدواریم پیش از ورود به مرحله دوم قانون هدفمندی، وضعیت بنگاه‌های صنعتی بدهکار تعیین تکلیف شده و بدون مشکل وارد مرحله دوم قانون شویم.