گروه سوخت و نیرو- به دنبال کاهش قیمت‌های جهانی نفت، نماینده ایران در هیات عامل اوپک اعلام کرد که کاهش بیش از حد بهای نفت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی را با مشکل رو به رو می‌سازد.

محمد علی خطیبی تاکید کرد: بیشتر مصرف‌کنندگان بزرگ نفت جهان که نگران سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی هستند، نمی‌خواهند شرایط به گونه‌ای پیش رود که سرمایه‌گذاری‌های نفتی با وقفه رو به رو شود؛ زیرا از سرگیری سرمایه‌گذاری‌ها در صورت وقفه، کار آسانی نخواهد بود و آغاز دوباره این روند نیازمند برقراری یک شرایط مطمئن در بازارهای جهانی نفت خام است. وی در گفت‌و‌گو با «شانا» اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد جهان اعضای اوپک باید متناسب با تقاضای موجود در بازارهای جهانی نفت تولید کنند و برای ایجاد تعادل در بازار تلاش کنند.

وی ادامه داد: چنانچه بحران اقتصادی آمریکا و اروپا به دیگر بخش‌های جهان از جمله آسیا نیز سرایت کند، شاهد افت تقاضا خواهیم بود. از این رو اوپک باید متناسب با تقاضا نفت تولید کند؛ در غیر این صورت بازار با مازاد عرضه رو به رو می‌شود و سطح ذخیره‌سازی‌ها بالا می‌رود و این شرایط قیمت‌های جهانی نفت خام را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در همین حال، وزیر نفت نیز با اشاره به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی اعلام کرد: بر اساس توافق در اجلاس اخیر اوپک از دبیرکل خواستیم با توجه به غیر منطقی شدن قیمت نفت جلسه اضطراری اوپک تشکیل شود. رستم قاسمی گفت: بر اساس تصمیم اوپک تا پیش از نشست اخیر، تولید اعضای این سازمان به روزانه حدود ۳۳ میلیون بشکه رسیده بود و بر اساس آخرین تصمیم اوپک در اجلاس اخیر مقرر شد که این میزان به روزانه ۳۰ میلیون بشکه برگردد که به نظر می‌رسید با کاهش تولید نفت اعضای اوپک به این رقم، بازار روند منطقی داشته باشد. قاسمی افزود: بر اساس توافق در نشست ۱۶۱ اوپک، زمانی که قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار برای هر بشکه کاهش یابد وارد منطقه بحرانی قیمت‌ها شده‌ایم.