گروه صنعت و معدن - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور کسب و کار گفت: صادرات غیرنفتی طی سال گذشته با ۷ برابر افزایش نسبت به ۷ سال گذشته به حدود ۵۰میلیارد دلار رسیده است. مسعود موحدی در مراسم افتتاح نمایشگاه ساخت داخل افزود: با افزایش میزان صادرات، رقم تجارت خارجی به مرز چند صد میلیارد دلار نزدیک می‌شود.

موحدی افزایش صادرات را نشان از توان رشد یابنده صنایع داخلی عنوان کرد و افزود: این توان به خصوص در ابعاد تکنولوژیک خودش را نشان می‌دهد و ارزش صادرات ما در حال افزایش است.

به بیان وی، حدود ۶۰ درصد از صادرات کشور را کالاهای صنعتی تشکیل می‌دهد و برند ایرانی برای کالاهای مختلف در حال شناخته شدن است .

موحدی تصریح کرد: در بخش داروسازی نیز تولید برخی داروها ساخت خودمان است و کپی از مشابه خارجی نیست و بر اساس تحقیق و توسعه داخلی شکل گرفته است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، هدف از برپایی این نمایشگاه را عرضه تنها بخشی از توان داخلی برای تولید بومی دانست و اضافه کرد: کشور ما در طول سال‌های اخیر توان بالایی پیدا کرده است و الان در دنیا یکی از تولید‌کنندگان مطرح هستیم و تولید ناخالص داخلی با شاخص برابری قدرت خرید، به مرز یک هزار میلیارد دلار نزدیک می‌شود.

وی محصولات ساخت داخل را دارای کیفیتی مناسب و با رویکرد صادراتی برای عرضه در بازارهای داخلی و خارجی عنوان کرد.موحدی با اشاره به محدودیت‌های اقتصادی ایجاد شده از سوی غرب برای شکوفایی اقتصادی کشورمان تصریح کرد: در این مسیر سال به سال شاهد توسعه تولید ملی و توسعه صادراتی هستیم و محدودیت‌هایی هم که به مانند دوران جنگ از سوی غربی‌ها ایجاد شده در پیشرفت‌ها موثر بوده است.وی در زمینه حمایت‌های قانونی از تولید ملی به «شاتا» گفت: با ابتکارمشترک توسط مجلس و دولت، اصلاحی در قانون حداکثر استفاده از توان داخلی صورت گرفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با بسترسازی‌ها و زیر‌سازی انواع حمایت‌ها را پیگیری می‌کند.

این مقام مسوول، با اشاره به برگزاری دو نشست مشترک با تشکل‌ها و دستگاه‌ها در طول دهه تولید ملی برای حل مشکل تامین مالی تاکید کرد: با توجه توانمندی صنایع و مدیریت خوب از سوی بخش خصوصی باید کمک کنیم که قیمت‌های تمام شده کاهش یافته، تولید کیفیت پیدا کند و تامین مالی صورت بگیرد.