گروه سوخت و نیرو- به دنبال کاهش بهای جهانی نفت، نماینده ایران در اوپک یکی از دلایل سقوط قیمت طلای سیاه را عدم پایبندی برخی کشورها به نظام سهمیه‌بندی اوپک اعلام کرد. محمدعلی خطیبی درباره احتمال تشکیل نشست فوق‌العاده و اضطراری اعضای اوپک به دنبال سقوط قیمت نفت خام در بازارهای جهانی گفت: در یکصد و شصت و یکمین اجلاس وزیران نفت عضو اوپک در وین، اعضا درباره تشکیل نشست فوق‌العاده در صورت ادامه کاهش قیمت نفت به توافق رسیدند.

وی در گفت و گو با «مهر»، با اعلام اینکه اگر قیمت نفت به سطحی نگران‌کننده کاهش یابد تشکیل نشست فوق‌العاده ضروری به نظر می‌رسد، تصریح کرد: با توافق اعضای اوپک، مسوولیت برگزاری نشست فوق‌العاده به ریاست اوپک واگذار شده است.

خطیبی با تاکید بر اینکه نوسان‌های چند روزه قیمت نفت ملاک برگزاری اجلاس فوق‌العاده اوپک نیست، اظهار کرد: اگر برای ریاست و سایر اعضای اوپک مسجل شود که کاهش قیمت نفت برای یک دوره طولانی مدت ادامه می‌یابد در این صورت این نشست اضطراری برگزار خواهد شد. این مقام مسوول همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تلاش عربستان سعودی برای کاهش قیمت جهانی نفت به محدوده ۵۰ تا ۶۰ دلار، توضیح داد: در آستانه یکصد و شصت و یکمین اجلاس اوپک وزیر نفت عربستان سعودی رسما خواستار کاهش قیمت جهانی نفت به‌بهانه کمک به بهبود وضعیت اقتصاد جهانی شده بود. خطیبی با تاکید بر اینکه هم اکنون سقف تولید نفت اوپک ۳۰ میلیون بشکه در روز تعیین شده است، خاطر نشان کرد: با این وجود برخی از کشورهای عضو بیش از سقف تعیین شده نفت به بازار عرضه می‌کنند.