۱. همان‌گونه که در گزارش مذکور نیز اشاره شده است، افت شامخ به علت کمبود انرژی و سرمای هوا رخ داده است و همان‌گونه که آمار نشان می‌دهد، شامخ صنعت به‌جز دوماه از سال به‌جز فروردین همواره بالای عدد ۵۰ بوده است که بیانگر صنعت رو به توسعه است.

۲. در موضوع گاز، این بحران به علت گسترش نیافتن زیرساخت‌ها در طول سال‌های گذشته رخ داده است و ارتباطی با عملکرد وزارت صمت در بیش از یک‌سال گذشته ندارد؛ بهتر است آن رسانه به ترک فعل دولت گذشته در توسعه زیرساخت‌های تامین گاز بپردازد. در خصوص تامین برق واحدهای صنعتی نیز گرچه این اتفاق به علت مشابه با کمبود گاز رخ داده است اما وزارت صنعت، معدن و تجارت در همکاری مشترک با وزارت نیرو اقدام به اجرای پروژه‌های مشترکی کرده که دستاورد آن حل مشکل برق بخش صنعت تا دوسال آینده است.

۳.  برخلاف آنچه در این گزارش ذکر شده، نوسانات ارز تغییری در سیاست‌های ارزی تامین مواد اولیه نداشته است و آنچنان که وزیر صمت نیز در دیدار با فعالان اقتصادی استان اصفهان تاکید کرد، مواد اولیه از سامانه نیما خارج نمی‌شود.

۴. افت شامخ یک‌بار دیگر در یکی از ماه‌های تابستان نیز به علت مشکل تامین برق رخ داد؛ اما در ماه بعد بار دیگر با رفع مشکل تامین انرژی به روند صعودی خود بازگشت. بنابراین مرثیه‌سرایی رسانه‌های زنجیره‌ای و نگران‌کردن مردم از باب رکود بخش صنعت تلاشی بیهوده جهت ناکارآمد نشان‌دادن عملکرد دولت سیزدهم در بخش صنعت است.

۵. مهم‌ترین دغدغه فعالان اقتصادی کشور که در سفرهای استانی وزیر صمت و دیدار با فعالان اقتصادی هر استان بیان می‌شود، سرمایه در گردش است. قریب به اتفاق تمامی فعالان اقتصادی این روزها مشکل سرمایه در گردش را مهم‌ترین چالش خود عنوان می‌کنند که همین موضوع بیانگر رشد تولید است؛ چرا که تولیدکننده برای تولید بیشتر نیاز به سرمایه در گردش دارد.

۶. در خصوص بازار تولیدات صنعتی به‌خصوص لوازم خانگی نیز لازم به یادآوری است که اقدامات لازم در جهت ارائه تسهیلات در قالب‌های مختلف به خریداران انجام شده است. ضمن اینکه با اقدامات صورت‌گرفته در موضوع تجارت خارجی، بازارهای بین‌المللی به روی تولیدکنندگان گشوده است که رشد صادرات محصولات صنعتی گواه این امر است.