گروه صنعت و معدن- سازمان بازرسی در گزارشی از زیان‌ده شدن کارخانه‌های تولید سیمان و مس به دنبال افزایش قیمت حامل‌های انرژی خبر داد. در گزارش اخیر سازمان بازرسی آمده است: اجرای قانون هدفمند ‌کردن یارانه‌ و به تبع آن آزاد‌سازی قیمت حامل‌های انرژی در مرحله اول تاثیر بسیار مهمی بر فرآیند تولید در کارخانه‌های صنعتی- معدنی خواهد داشت. در کارخانه‌های مذکور حامل‌های انرژی از جمله برق، گاز، گازوئیل، مازوت و بنزین تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده محصولات تولیدی خواهد داشت. از بین صنایع مهم و تاثیرگذار در کشور می‌توان به صنایع سیمان و مس اشاره کرد.

در سال‌های گذشته کارخانه‌های سیمان تماما به بخش خصوصی واگذار شده و دولت صرفا در تنظیم برخی قوانین و مقررات مرتبط با شرکت‌های سیمانی دخیل است. تاثیرات اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ بر صنعت سیمان صرف نظر از تبعات برای شرکت‌های خصوصی از جمله قیمت تمام شده، وضعیت اشتغال و... تاثیر مستقیمی نیز بر زندگی مردم از جمله بخش مسکن ایفا خواهد کرد. از سوی دیگر، صنعت مس نیز یکی از تاثیرگذارترین بخش‌ها در اقتصاد کشور به‌خصوص از بخش درآمدی است. اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه تاثیر قابل‌توجهی در بخش‌های پرسنلی، درآمدی، انجام طرح‌های توسعه‌ای، صادرات، تولید و قیمت تمام شده محصولات صنایع مورد نظر (مس و سیمان) خواهد داشت.

در این گزارش ضمن تاکید بر اینکه «هدفمند کردن یارانه‌ها بر میزان تولید و روند صادرات سیمان تاثیر مستقیم داشت»، اضافه شده است: میزان تولید سیمان از آذر ۸۹ (زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها) تا فروردین ۹۰ کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت، اما بعد از اردیبهشت ۹۰ میزان تولید سیمان در کشور به خاطر راه‌اندازی واحدهای سیمانی جدید افزایش یافت. این در حالی است که صادرات سیمان نیز این روند را طی کرده است؛ یعنی در ۴ ماه ابتدایی بعد از اجرای قانون صادرات کاهش یافت، اما بلافاصله بعد از آن صادرات افزایش یافت.

همچنین نتایج بازرسی کارشناسان سازمان بازرسی نشان می‌دهد سهم انرژی در قیمت تمام شده سیمان قبل از اجرای قانون ۱۲ درصد بوده که بعد از اجرای قانون این مقدار برای واحدهای مازوت‌سوز و گازسوز افزایش چشمگیری داشته است. این گزارش درباره تولید مس نیز گویای این مساله است که هزینه‌های حامل انرژی شامل برق، گاز طبیعی، گازوئیل، مازوت و بنزین برای تولید ۲۱۰ هزار تن محصول کاتد مس در سال قبل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ۵۲۸ میلیارد ریال بوده که پس از اجرای قانون مذکور به رقم ۱۴۸۵ میلیارد ریال افزایش یافته است. این در حالی است که میزان صادرات محصولات مسی از تاریخ اول آبان ۸۹ لغایت پایان خرداد ۹۰ (دوره ۶ ماهه پس از اجرای قانون) در مقایسه با ۶ ماهه قبل از اجرای قانون مذکور ۲۸ درصد کاهش داشته است.