گروه سوخت و نیرو- ثبت رکوردهای جدید برای مصرف برق در نخستین روزهای تابستان احتمال سهمیه‌بندی برق صنایع عمده کشور را قوت داده است.

بر اساس گزارش «مهر»، آخرین گزارش رسمی از وضعیت مصرف برق کشور حاکی از آن است که پیک مصرف برق به مرز ۳۶ هزار مگاوات افزایش یافته است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود یک هزار مگاوات افزایش یافته است. در همین حال، در روزهای اخیر مسوولان مختلف شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور مذاکرات و جلسات متعددی را با صنایع استانی برگزار کرده‌اند و خواستار ارائه راهکارهایی به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق صنایع و کارخانه‌های کشور شده‌اند. مجید نامجو، وزیر نیرو اخیرا یکی از اقدامات در دست اجرا برای مدیریت مصرف برق در صنایع را تغییر شیفت کاری برخی از صنایع و کارخانه‌ها عنوان کرده و گفته بود: با مکاتبات و هماهنگی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود تغییر ساعت کاری صنایع منجر به کاهش ۲ هزار مگاواتی مصرف برق کشور در ساعات اوج مصرف شود.

معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد افزایش قیمت برق برای صنایع می‌گوید: در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، افزایش قیمت برق واحدهای تولیدی خیلی کمتر از گاز پیش‌بینی شده است. رضا فاطمی امین در گفت‌و‌گو با «ایرنا» درباره میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بخش صنعت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: این امر هنوز نهایی نشده است، اما افزایش قیمت برق خیلی کمتر از گاز طبیعی خواهد بود؛ زیرا مصرف برق خیلی بیشتر از گاز در افزایش هزینه بنگاه‌ها تاثیر دارد.

وی افزود: برای تعیین افزایش قیمت‌ها در حوزه صنعت، کارگروهی به لحاظ تخصصی ارقام پیشنهادی را آماده کرده و به عنوان یک بحث اولیه مطرح شده است؛ اما تا مشخص و ابلاغ نشود، در حد یک بحث کارشناسی می‌ماند.