گروه صنعت و معدن- استراتژی توسعه صنعتی و تجاری کشور بر مبنای الگوی اسلامی-ایرانی تدوین می‌شود. این را معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید.

محمدرضا فاطمی‌امین در پاسخ به این سوال که الگوی تدوین راهبرد توسعه صنعتی کشور چیست؟ توضیح داد: در برنامه پنجم توسعه به الگوی اسلامی- ایرانی اشاره شده است. هرچند که این الگو هنوز طراحی نشده، ولی پارادایم علمی جدیدی را مطرح کرده و الگوی تدوین راهبرد توسعه صنعتی نیز در واقع برگرفته از الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت است. در حوزه صنعت، معدن و تجارت ارزش‌های ما در تدوین راهبرد برگرفته از این الگو است. وی درباره اینکه برخی اعتقاد دارند تدوین راهبرد صنعتی و تجاری فاقد الگوی مشخص و معتبری است، به «ایسنا»، گفت: ما هیچ الگویی را پیدا نکردیم که جامع بوده و تمام بحث‌های صنعت، معدن و تجارت را اعم از بحث‌های پولی و مالی و بحث‌های مربوط به منابع انسانی، فناوری و تجارت خارجی پوشش دهد.

وی افزود: مدل موردنظر ما ترکیبی از اجزای مدل‌های مختلف است، بنابراین الگوی تدوین راهبرد توسعه صنعتی، معدنی و تجاری ایران یک الگوی صرفا کپی‌برداری شده نیست، بلکه ترکیبی از اجزای الگوهای تجربه شده است.

فاطمی‌امین تصریح کرد: تاکنون در روند صنعتی‌سازی کشور زیرساخت‌های صنعتی زیادی ایجاد شده، اما به موازات آن زیرساخت‌های نرم شکل نگرفته است. ما هفت سال پیش سیمان به اندازه کافی نداشتیم. در حال حاضر به‌جز چند حوزه خاص مانند فولاد و پتروشیمی بسیاری از محصولات صنعتی در کشور تولید می‌شوند. در حال حاضر جامعه نیازمند زیرساخت‌های نرم است.