برآورد مکنزی نشان می‌دهد که برای بسیاری از برندها، خرید سیستم‌های خودکار تا ۲۵درصد از هزینه‌‌‌های سرمایه‌‌‌ای را در پنج‌سال آینده به خود اختصاص خواهد داد. با این حال، بسیاری از بنگاه‌‌‌ها نسبت به این چالش محتاط هستند؛ زیرا هزینه سخت‌افزار و کمبود تجربه داخلی در شرکت برای استفاده از ظرفیت این رویکردهای جدید در راس لیست نگرانی‌های آنها قرار دارد. طبق آنچه در گزارش مکنزی منتشر شده، در میان بخش‌‌‌های صنعتی مورد بررسی، بیشترین هزینه‌‌‌کننده در اتوماسیون طی پنج‌سال آینده، حوزه خرده‌‌‌فروشی و کالاهای مصرفی خواهد بود، به‌طوری که ۲۳‌درصد پاسخ‌‌‌دهندگان این بخش قصد دارند بیش از ۵۰۰میلیون دلار هزینه و فناوری‌‌‌های نسل۴ را وارد کسب‌وکار خود کنند. این در مقایسه با ۱۵‌درصد هزینه در صنعت غذا و نوشیدنی یا ۸درصدی که مدیران بخش خودرو برای تبدیل خطوط تولید به روندهای هوشمند قرار است هزینه کنند، رقم چشمگیری است. البته برای فعالان صنعت تدارکات، اجرا و تحویل و متحول‌ساختن بخش اتوماسیون چیزی حدود ۳۰درصد یا بیشتر از مخارج سرمایه آنها را در پنج‌سال آینده به خود اختصاص می‌دهد که بالاترین سهم در میان بخش‌های صنعتی مورد بررسی است. بنابراین در میان بخش‌‌‌های صنعتی مورد بررسی، بیشترین هزینه اتوماسیون طی پنج‌سال آینده، مربوط به بخش خرده‌‌‌فروشی و کالاهای مصرفی خواهد بود که انگیزه زیادی برای به‌روزرسانی خود دارد.

با توجه به اینکه انتظار می‌رود در سال‌های آینده میلیاردها دلار برای اتوماسیون هزینه شود، شرکت‌های صنعتی باید اطمینان حاصل کنند که پیاده‌سازی صحیحی انجام ‌‌‌دهند. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که بسیاری از این تغییرات برای مدیران ترسناک و البته این وضعیت فرصتی برای برنده‌شدن در بازاری رو به رشد است و برای ارائه‌‌‌دهندگان فناوری فرصت بزرگی به‌منظور توسعه کسب‌وکار فراهم خواهد کرد. گزارش تفصیلی مکنزی تصور می‌کند موفق‌ترین بازیگران، آن دسته از ارائه‌دهندگان هستند که می‌‌‌توانند به شرکت‌های صنعتی برای غلبه بر چالش‌‌‌ها، از جمله چالش‌‌‌های مربوط به انتخاب فناوری، برنامه‌‌‌ریزی پیاده‌سازی و کسب مجموعه مهارت‌‌‌های موردنیاز برای عرضه در مقیاس بزرگ‌تر کمک کنند.

مکنزی با بررسی اثرگذاری فناوری‌‌‌های نسل۴ بر رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های صنعتی مختلف، تاکید دارد برخی از جنبه‌‌‌های فعالیت تولیدی بیش از سایرین در معرض اتوماسیون هستند. این گزارش تاکید دارد وظایف معمول یک فعالیت صنعتی در راس تحولات قرار دارند. فعالیت‌‌‌هایی مانند چیدن، بسته‌‌‌بندی، مرتب‌‌‌سازی، جابه‌‌‌جایی از نقطه‌‌‌ای به نقطه دیگر و تضمین کیفیت در حال حاضر تا حدی خودکار شده‌‌‌اند و در سال‌های آینده شاهد سرمایه‌گذاری سنگینی خواهیم بود. برعکس، فعالیت‌‌‌هایی مانند مونتاژ، مهرزنی، عملیات سطحی و جوشکاری که همگی به سطوح بالایی از ورودی انسانی نیاز دارند، کمتر در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت خودکار می‌‌‌شوند و فعلا باید در این مشاغل از نیروی انسانی بهره گرفت. در مواردی که عملیات می‌‌‌تواند خودکار شود، مزایای شرکت برای سرمایه‌گذاری در فناوری نسل۴ شامل توانایی کار سریع‌‌‌تر و با ظرفیت بالاتر و همچنین ارائه کیفیت بالا می‌شود که طرفداران بسیاری در بین مدیران صنعتی دارد. علاوه بر این، نکات مثبتی در هزینه، زمان عملیاتی و ایمنی حین هوشمندسازی خطوط تولید وجود دارد. از سوی دیگر، عوامل محیطی و پایداری احتمالا کمتر تحت‌تاثیر مثبت قرار می‌گیرند.

یک پیام برجسته از پژوهش مکنزی این است که تحول اتوماسیون خطوط تولید مبتنی بر فناوری‌‌‌های نسل۴ آسان نیست. شرکت‌کنندگان گزارش کرده‌‌‌اند که چالش‌‌‌های اولیه آنها برای ورود به این فرآیند دامنه متنوعی از مسائل را در برمی‌گیرد. مثلا شامل هزینه سرمایه‌گذاری در روبات‌‌‌ها و فقدان تجربه عمومی شرکت در زمینه اتوماسیون است که به ترتیب ۷۱درصد و ۶۱درصد پاسخ‌‌‌دهندگان عنوان کرده‌اند. برخی می‌‌‌گویند که اعتماد کسب‌وکار به فناوری پایین است که به چالش‌‌‌هایی در مورد اعتقاد و بودجه منجر می‌شود. علاوه بر این، انتظارات پاسخ‌‌‌دهندگان از دستاوردهای تولید و قابلیت اطمینان از طریق اتوماسیون با این باور که چنین دستاوردهایی مشاغل را حذف می‌کند و ممکن است بر قراردادهای موجود تاثیر بگذارد، جبران می‌شود. اما اینطور نیست؛ چرا که اتوماسیون معمولا به جای ایجاد کار اضافی، به تغییر در نقش‌‌‌ها حین کار منجر می‌شود.

بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر مجموعه‌‌‌ای از فناوری‌‌‌های قدیمی را به کار می‌‌‌گیرند و با چالش‌‌‌هایی در اجرای مجموعه‌‌‌ای از راه‌‌‌حل‌‌‌ها با پشتوانه برنامه‌‌‌نویسی و پلتفرم‌‌‌های یکپارچه و قابل همکاری برای روباتیک و اتوماسیون روبه‌رو می‌‌‌شوند. ۴۲درصد پاسخ‌‌‌دهندگان به این نظرسنجی، به چالش‌‌‌هایی در یافتن ارائه‌‌‌دهندگان راه‌‌‌حل جامع و نهایی در حوزه فناوری‌‌‌های روباتیک مورد علاقه خود اشاره می‌کنند که این امر در سراسر جهان برای همه شرکت‌ها گزارش شده است. شرکت‌ها مجبورند همزمان با تحول در مسیر ایجاد خطوط تولید هوشمند، به ادغام همزمان سیستم قدیمی و جدید از طریق متصل‌شدن به استارت‌آپ‌‌‌های روباتیک و شرکت‌های نوپایی که نوآوری‌‌‌های پیشرفته ارائه می‌کنند، دست بزنند تا به مسائل خود در حوزه نسل۴ صنعت پاسخ ‌‌‌دهند.

از جمله نگرانی‌های جالب شرکت‌ها که در نظرسنجی به آن اشاره شده، مشکلاتی در زمینه نصب روبات در فضای کارخانه و ناتوانی احتمالی ماشین‌‌‌ها در خصوص محصولات با فناوری قدیمی است. نگرانی در مورد ایمنی و حملات سایبری نیز به‌عنوان زمینه‌های بالقوه خطر مشخصا ذهن مدیران را درگیر کرده است. به‌رغم تعهدات سرمایه‌‌‌ای قابل‌توجه، بسیاری از شرکت‌ها در تلاش هستند تا اهداف خود را برای بخش روباتیک و اتوماسیون به اقدامات تبدیل کنند تا از مزایای نسل۴ بهره بگیرند؛ اما چالش‌‌‌های مربوط به دانش استفاده در کنار مساله بازگشت سرمایه موانع دشواری هستند که به‌سادگی رفع نمی‌‌‌شوند. تقریبا ۶۰‌درصد پاسخ‌دهندگان از جمله صنایع خرده‌فروشی و کالاهای مصرفی (۱۴ صنعت از ۲۴صنعت) این دو عامل را به عنوان موانع پیشرفت ذکر کرده‌اند. سایر موانع نیز عبارتند از فقدان آمادگی فنی از منظر قابلیت نظارت و قابلیت اطمینان سیستم.