گروه صنعت و معدن - وزیر صنعت‌، معدن و تجارت با بیان اینکه امسال از یکم تا دهم تیرماه، «دهه تولید ملی» نامگذاری شده، از افتتاح ۳۷۰ پروژه صنعتی‌ و معدنی با بیش از ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال برای ۲۳ هزار نفر خبر داد. مهدی غضنفری با اشاره به افتتاح پروژه بزرگ احیای مستقیم در شرکت فولاد مبارکه اصفهان با عنوان «‌شهید خرازی» به «شاتا» گفت: در این پروژه نزدیک به ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه ثابت ریالی و ۲۸ میلیون یورو سرمایه ثابت ارزی صورت گرفته که زمینه اشتغالزایی ۷۰۰ نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌کند‌. غضنفری یادآور شد: با آغاز به کار این پروژه‌، ۵/۱ میلیون تن آهن اسفنجی به ظرفیت تولید کشور اضافه می‌شود.

نقدینگی کشور یک سوم جهانی

از سوی دیگر، معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در نشستی که با حضور نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی برگزار شد، گفت: باید ساز و کاری وجود داشته باشد که نظام تامین مالی با تولید پیش برود و چالش نقدینگی و تورم نیز پیش نیاید. سید رضا فاطمی امین با اشاره به پایین بودن نقدینگی تولید کشورمان به نسبت میانگین نقدینگی جهانی افزود : میزان نقدینگی در کشور ۳۷ درصد و متوسط جهانی ۱۰۷ درصد است و با این حساب کشور ما یک سوم میانگین جهانی نقدینگی دارد.

نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی نیز در این نشست به بیان مشکلات، دیدگاه‌ها و پیشنهادهایی در خصوص مشکلات صنایع و واحدهای زیرمجموعه خود پرداختند.

چالش‌های تامین منابع مالی، طولانی بودن و نیز وجود بوروکراسی برای گرفتن مجوز انتشار اوراق مشارکت به عنوان یکی از راه‌های تامین مالی از بازار سرمایه و حل مشکل تضامین، مشکل کمبود مواد اولیه و بالا رفتن نرخ ارز و به تبع آن بالا رفتن قیمت مواد اولیه وارداتی در برخی صنایع کشور و در اختیار قرارگرفتن ارز با نرخ مرجع به صورت محدود، مشکلات گمرکی و طولانی بودن زمان ترخیص ماشین‌آلات و بالا بودن هزینه‌های سود بانکی تسهیلات دریافتی از سوی واحدها به خصوص بعد از هدفمندی یارانه‌ها، از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود. در این نشست برخی فعالان اقتصادی به مشکلات مربوط به صادرات از جمله ناوگان فرسوده حمل‌و‌نقل و مکفی نبودن امکانات و زیر بناهای صادراتی به‌رغم وجود توان صادراتی، نبود شرایط لازم در مبادی صادراتی و صادرات و حمل‌و‌نقل منفرد در برخی صنایع از دیگر مشکلات مطرح شده نیز اشاره کردند.

خلیلی راد، دبیر کار گروه جهاد اقتصادی نیز در این نشست تولید صادرات محور را باعث ایجاد قدرت رقابت برشمرد و افزود: طبق آمارهای بانک جهانی ارزش صادرات جهانی در سال ۲۰۱۱ حدود ۲۳ درصد تولید ناخالص جهانی را تشکیل داده که این رقم در کشورهای در حال توسعه ۳ درصد و در کشور ما کمتر از یک درصد است.