افزایش قیمت نفت با تصمیم اوپک

عکس: AFP

پرونده‌ای به بهانه نشست اوپک در نشست ۱۶۱ توافق شد

تثبیت سقف تولید اوپک در سطح ۳۰ میلیون بشکه

افزایش قیمت‌های جهانی نفت در واکنش به تصمیم اوپک

انتخاب دبیرکل اوپک به نشست آذر ماه موکول شد

گروه سوخت و نیرو- اعضای اوپک در یکصد و شصت و یکمین نشست خود در وین، سقف تولید این سازمان را بدون تغییر در سطح ۳۰ میلیون بشکه در روز حفظ کردند؛ تصمیمی که منجر به واکنش بازارهای جهانی و افزایش قیمت نفت شد. قیمت‌های جهانی نفت در حالی تا پیش از برگزاری نشست ۱۶۱ اوپک، روند کاهشی را در پیش گرفته بود که در واکنش به تصمیم اعضای اوپک افزایش یافت. پیش از برگزاری نشست وزارتی اوپک، بسیاری از کارشناسان عرضه نفت بیش از سقف تعیین شده برای اوپک و رشد کند تقاضای جهانی نفت را دلیل کاهش قیمت‌های نفت ارزیابی می‌کردند. حالا با تثبیت تولید اوپک در سطح ۳۰ میلیون بشکه در روز، بازارهای جهانی نفت بار دیگر در دو روز گذشته روند افزایشی را در پیش گرفته است. توافق اعضا برای تعهد به سهمیه‌های تعیین شده تا ۶ماه آینده در نشست روز پنج‌شنبه (۲۵خرداد) از جمله دلایلی است که به نظر برخی از کارشناسان منجر به افزایش قیمت نفت شده است.

افزایش قیمت نفت

بهای هر بشکه نفت خام «دبلیو.تی.آی» آمریکا در حالی روز چهارشنبه در رقم‌های ۸۲ تا ۸۳دلار در نوسان بود که این میزان در معاملات روز جمعه به بیش از ۸۴دلار افزایش یافت. از سوی دیگر، نفت خام برنت دریای شمال نیز در حالی روز چهارشنبه در سطح ۹۷دلار بود که این میزان در روز جمعه به بیش از ۹۸دلار افزایش یافت.

تکروی نکنید

پیش از برگزاری نشست یکصد و شصت و یکم اوپک، کشورهای عربستان، کویت، قطر و امارات متحده عربی خواستار افزایش سقف تولید تا ۵۰۰هزار بشکه در روز بودند، اما کشورهای ایران، ونزوئلا، عراق و آنگولا بر این باور بودند که بازار با مازاد عرضه روبه رو است. نگرش متضاد این دو گروه در نهایت به نفع گروه دوم تمام شد و اعضای اوپک با تثبیت سهمیه‌ها موافقت کردند. تصمیمی که باعث شد بسیاری از اعضای اوپک از برخی از کشورها (از جمله عربستان) که مازاد بر سهمیه تولید می‌کنند، بخواهند تا برای حمایت از نفت ۱۰۰دلاری از تکروی و افزایش تولید یک جانبه نفت در بازارهای جهانی پرهیز کنند و به تعهدهای خود در اوپک پایبند باشند. موضوعی که برخی از وزرای اوپک نسبت به آن خوشبین نیستند و معتقدند افزایش غیرمنطقی تولید از سوی برخی از اعضای اوپک و حفظ سقف تولید در نشست اخیر، کمکی به جلوگیری از افت قیمت نفت نخواهد کرد.

وزیر نفت الجزایر از جمله کسانی است که با انتقاد از تصمیم اخیر اوپک برای حفظ سقف تولید، می‌گوید: این تصمیم در شرایط کنونی برای جلوگیری از روند نزولی قیمت نفت کافی نخواهد بود. یوسف یوسفی پس از نشست وزرای نفت اوپک، تصریح کرد: با توجه به افزایش تولید اوپک، افت قیمت نفت خارج از کنترل است و خیلی سخت می‌توان در چنین شرایطی قیمت نفت را به سطح پیشین بازگرداند. آمارهای اوپک نشان می‌دهد میزان تولید نفت این سازمان طی ماه مه ‌(اردیبهشت-خرداد) به بیش از ۳۱/۶ میلیون بشکه در روز رسید که ۶/۱ میلیون بشکه از سقف تولید این سازمان بیشتر بوده است. در مقابل نگرانی برخی از اعضای اوپک از کاهش مجدد قیمت نفت، عبدالله سالم البدری، دبیرکل اوپک معتقد است: تصمیم اعضای اوپک برای تثبیت سقف تولید روزانه ۳۰ میلیون بشکه، در واقع به معنای کاهش روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه عرضه نفت این سازمان در بازارهای جهانی است؛

چرا که در کنار این موضوع از اعضای اوپک هم خواسته‌ایم که از تکروی بپرهیزند و به تعهدهای خود در اوپک پایبند بماند. به گزارش «رویترز»، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان نیز می‌گوید که کشورش به تعهدات اوپک پایبند است. با این حال وی در برابر این سوال که آیا عربستان عرضه نفت به بازارهای جهانی را کاهش خواهد داد یا نه؟ سکوت کرد، اما گفت که سیاست عربستان ایجاد تعادل در تولید و فروش جهانی نفت است.

انتخاب دبیرکل به آذرماه موکول شد

در کنار تصمیم‌گیری در مورد سقف تولید اوپک، اعضای این سازمان انتخاب دبیرکل برای سال ۲۰۱۳میلادی را نیز در دستور کار داشتند که البته بی‌نتیجه ماند تا فعالان بازار نفت برای شناسایی دبیرکل جدید اوپک حداقل شش ماه دیگر به انتظار بنشینند.

پیش از برگزاری نشست اخیر اوپک؛ ایران، عراق، اکوادور و عربستان کاندیدای خود را برای تصدی سمت دبیرکلی اوپک به دبیرخانه این سازمان معرفی کرده بودند. انتخاب دبیرکل اوپک در حالی به نشست آذر ماه این سازمان موکول شد که وزیر نفت ایران در رابطه با آن می‌گوید: اعضای اوپک در این جلسه در خصوص انتخاب دبیرکل جدید به اجماع نرسیدند و قرار شد که کمیته ای برای بررسی کارنامه نامزدها تشکیل شود و به اعضا گزارش بدهد و احتمالا در جلسه بعدی اوپک در این خصوص تصمیم گرفته خواهد شد. رستم قاسمی افزود: چهار کشور ایران، عراق، عربستان و اکوادور در نشست اوپک از کاندیداهای خود دفاع کردند و در این میان کاندیدای ایران کارنامه خوبی داشت.

۱۰۰ تا ۱۲۰دلار، قیمت واقعی نفت

وی در ادامه در مورد تصمیم اعضای اوپک برای تثبیت سهمیه‌ها و تاثیر آن بر قیمت نفت نیز گفت: با تعیین سقف ۳۰ میلیون بشکه در روز و کاهش بخش اضافی تولید نفت اوپک، قیمت‌های نفت منطقی خواهد شد. وزیر نفت ایران با اشاره به اینکه قیمت نفت به عرضه و تقاضا بستگی دارد، افزود: ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار قیمت واقعی نفت است؛ بنابراین در جلسه اخیر اوپک قرار شد که اگر قیمت نفت پایین تر آمد، اوپک جلسه اضطراری تشکیل دهد. عبدالله البدری، دبیر کل اوپک نیز یک روز پس از نشست رسمی اعضای این سازمان در وین در گفت‌و‌گو با «واشنگتن پست» تاکید کرد که افزایش قیمت نفت تا سقف ۱۱۰ دلار نیز اقتصاد جهان را تهدید نمی‌کند. به اعتقاد وی قیمت زیر ۱۰۰ دلار برای نفت، به ضرر کشورهای تولید‌کننده است، ضمن اینکه اقتصاد این کشورها نیز بخشی از اقتصاد جهانی است. به گفته البدری تاثیر تصمیمات اخیر این سازمان بر قیمت نفت در ماه جولای آشکار می‌شود.

پاسخ وزیر به تحریم‌ها

تصمیم کشورهای غربی برای تحریم نفت ایران از ۱۱تیرماه نیز از دیگر محورهایی بود که وزیر نفت در حاشیه نشست ۱۶۱ اوپک به آن پاسخ داد. وزیر نفت ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، گفت: امیدوارم که اتحادیه اروپا تحریم‌ها را انجام ندهند ؛ ولی در صورت اعمال تحریم، اگرچه ممکن است ما هم به زحمت بیفتیم ولی زحمت زیادتری متوجه کشورهای وارد‌کننده نفت می‌شود. به گفته وی، تحریم‌ها به یک فرصت برای بروز توانایی‌های ایران تبدیل شده است. قاسمی همچنین گفت: ایران به‌رغم تحریم‌ها، در حال تبدیل شدن به صادر‌کننده تجهیزات نفتی است. قاسمی با بیان اینکه «همه تجهیزات را خودمان می‌سازیم و همه پیمانکاران ایرانی هستند»، این سوال را مطرح کرد که حال با این اوصاف، از تحریم‌ها چه کسی بیشتر ضرر کرده است؟

مطالب بیشتر را در صفحات اقتصـاد سیاسی (۲۹ و ۲۸) بخوانید.