وی گفت: رشد بخش صنعت در سال‌جاری ۹/ ۴‌درصد بوده است که این عدد سال قبل ۵/ ۳درصد و دو سال پیش ۹/ ۰‌درصد بود؛ یعنی از رشد منفی به رشد مثبت رسیدیم. فاطمی‌امین یادآوری کرد: یکی از شاخص‌‌‌های رشد، تولید شرکت‌های بورسی است که ۵۰‌درصد تولید کشور را شامل می‌شود و این واحدها در آبان سال‌جاری نسبت به سال گذشته ۵/ ۶‌درصد افزایش تولید داشته‌‌‌اند.

وی با بیان اینکه ۱۷‌درصد در بخش صادرات رشد داشتیم که رشد فزاینده‌‌‌ای است، گفت: نمی‌‌‌گوییم وضع تولید خوب است، می‌گوییم روبه بهبود است و روند و حرکت آن با سرعت مناسبی پیش می‌رود، سالیان زیادی است که تورم داریم و مهم‌ترین تاثیر آن بر جامعه بوده است که بخش محدودی از جامعه منتفع می‌شوند و بخش بسیاری زیان می‌‌‌بینند.

درآمدها متناسب با هزینه‌‌‌ها نیستند

وزیر صمت اضافه کرد: درآمدها متناسب با هزینه‌‌‌ها نیستند. خوشبختانه تولید حرکت می‌کند اما تورم از ۴۰سال قبل حرکت کرده و اکنون انباشت شده است و کوله‌باری از تورم گذشته داریم که به‌‌‌ویژه در سال‌های اخیر سنگین‌‌‌تر شده است. او بیان کرد: دو جریان حرکت می‌کند؛ جریان تولید که علاوه ‌‌‌بر اینکه بازار را تنظیم کرده و اشتغال را گسترش می‌دهد، سبب توزیع هم می‌شود.

وی مهم‌ترین مشکل واحدهای صنعتی و تولیدی را سرمایه در گردش عنوان کرد و گفت: این نشانه خوبی است که تولید و بازار تقاضا وجود دارد. رئیس‌جمهور دستور ویژه‌ای نیز در این خصوص داده است. فاطمی‌امین افزود: برای حل این مشکل در جلسه آینده دولت پیشنهاد خود را ارائه می‌‌‌دهیم. فاطمی‌امین ادامه داد: محور تولید ارزش بالایی دارد؛ چراکه اشتغال‌زا و ارزش‌آفرین است و باید از این دوران‌ گذار عبور کنیم که اگر تولید را با سرعت بالاتر ادامه دهیم، در سال آینده به نقطه عطف می‌رسیم و این تولید بار سنگین تورم را کاهش می‌دهد.

وزیر صمت بیان کرد: تورم، فشار هزینه و فشار تقاضاست که اکنون عمدتا فشار هزینه است. کسری بودجه دولت رو به بهبود است. مسیر افزایش درآمد مالیاتی امسال خوب بود. در سال‌جاری ۵‌درصد مالیات تولیدی‌‌‌ها کاهش یافته است و پیشنهاد داده‌‌‌ایم در سال آینده هم کمتر هم شود؛ یعنی مالیات از قسمت تولید نیست. وزیر صمت افزود: سال گذشته ۵/ ۴۸میلیارد دلار صادرات داشتیم که رقم صادرات نفتی ما کم بوده است و وابستگی دولت به نفت کم می‌شود.

وی توضیح داد: در ۶‌ماه اول امسال در بخش معدن و راه‌سازی ۱۰۰‌درصد افزایش تولید داشتیم و دستگاه‌‌‌های داخلی را مشخص و بازار ساخت داخل را شناسایی کردیم و موارد باید از بانک باید پیگیری شود. او گفت: قصد داریم عمده بار صنعت را روی ریل ببریم و حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای به سمت تشکیل شرکت حمل‌ونقل برود؛ چراکه ناوگان حمل‌ونقل ما به‌طور عمده خودمالکی است و قابل مدیریت نیست و واحدهایی که توان دارند شرکت حمل‌ونقل ایجاد کنند.